30 augustus 2018

Wanneer ga je wel een nieuwe wasmachine kopen?

Ja als die niet meer te repareren is. Dat spreekt voor zich. Maar hoe maak je de keus om wel of niet te repareren?

Onze wasmachine is een LG WD 1274 FBN. Eerst heeft de machine wat meer gebonkt tijdens het centrifugeren. Maar toen is er een beetje geschoven met de machine en ging het bonken over. Ik denk dat de machine toen meer waterpas is neergezet.
Sinds kort maakt de machine heel veel herrie tijdens het centrifugeren. Als de machine gaat centrifugeren lijkt het wel of er een straaljager aangezet wordt! Terwijl de machine wel heel rustig op zijn plek blijft staan.  De wasmachine is dus niet echt stuk. Ik kan nog wassen. Alleen die herrie! We zetten de machine dus 's avonds al niet meer aan.

Toch maar eens op zoek gegaan naar monteurs in de buurt. Dat is een kwestie van even intikken op de zoekbalk en verschillende namen komen in beeld. Wat hun reparatie dan gaat kosten weet je vaak vast als de monteur al op je stoep staat. Een enkeling zegt dat hij geen voorrijkosten vraagt. Een ander zegt dat het oriëntatiegesprek kost je 35,- , vervolgens 25,- per kwartier. Of zoiets.
Een ander bedrijf geeft aan dat ze gelijk als je belt van je willen weten wat de klachten zijn en hoe oud je machine.

Ik proef toch iets van willekeur. Je kunt mazzel hebben of pech. Het is niet in te schatten hoe duur een bedrijf is of hoe kundig. Is lastig.

Ik heb dus mijn aankoopbewijs maar eens opgedoken. Het blijkt een machine te zijn dat ik op 7 april 2005 heb gekocht, voor 379,-
Reparatiekosten zullen denk ik al snel tegen de 100,- aanlopen? Is deze machine die kosten nog wel waard, gezien zijn leeftijd?  Hij is nu 13,5 jaar.

We hebben besloten de machine toch maar niet meer te laten repareren. We gaan ons maar oriënteren op een nieuwe.
Nu kunnen we ons eens gaan verdiepen in de nieuwe technologiën die nu in de wasmachines worden toegepast. Wat is er en wat willen wij?
Waar willen we op letten? Willen we ondanks ons kleine gezin toch weer een machine voor 7 kilo omdat dit ook lekker is voor een tweepersoons dekbed? Of gaan we voor een machine voor 5 kilo? Het energie en waterverbruik is vanzelfsprekend een aandachtspuntje.

Heb jij tips waar ik eens naar zou kunnen kijken? Ervaring met nieuwe technologieën in jouw machine? Laat maar horen!



1 opmerking:

  1. Ik heb een "gewone" Miele zonder poespas gekocht en ben er erg tevreden over

    BeantwoordenVerwijderen