16 september 2018

Druivensap maken


Gisteren hadden we eindelijk gelegenheid om druivensap te gaan maken! Wat is dat altijd een leuk werk. Samen druiven plukken en ze verwerken.
We hadden een mooie oogst. Misschien in kilo's iets minder als vorig jaar, we hebben al heel wat druiven zo uit het vuistje opgegeten. Dit jaar waren ze heel klein, maar lekker zoet. Dat vonden de merels, lijsters en kauwen ook. Die hebben er ook al heel wat uit weggegeten. We hadden er netten overheen kunnen gooien, maar ach....donatie aan de natuur.
(klinkt toch positiever als de vogels hebben m'n druiven opgegeten)

Tijdens het plukken ontdekten we waarom wij zo weinig last hadden van wespen.
Er werd in de media regelmatig geschreven over de vele wespenplagen. Wij hebben er amper iets van gemerkt. Gelukkig maar! Tijdens het plukken ontdekten we waarom wij er geen last van hadden: ze zaten en zitten nog steeds bij de druiven. Ze gaan daar voor de echte suikers uit het fruit! Ik geef ze geen ongelijk. Tijdens de pluk heb ik toch maar even de tuinjas met lange mouwen aangedaan. Wel zo veilig.


We hebben wel een paar kleinere trossen aan de stuik laten zitten. Voor de vogels en de wespen. Anders komen ze straks op onze limonade af als we volgende week buiten zitten.


Hier de oogst van vandaag. Na het maken van de foto heb ik er zachtjes de tuinslang op losgelaten om de eerste spinnetjes en rommeltjes van weg te spoelen. Daarna in de keuken nog een keer en de druiven een tijdje onder water gezet.
We hebben de dikste stelen er tussenuit geknipt en slechte druiven er tussenuit gezocht. Opvallend weinig slechte druiven zaten er tussen. Je kunt echt zien dat we een droge, warme zomer hebben gehad.
Daarna de hele bubs met steel en al in de pan. Opkoken tot het sap er uit kwam en dat er met een soeplepel uitgeschept. Dat is altijd wel oppassen dat ik niet knoei op het houden aanrechtblad. Die vlekken gaan er niet zomaar weer af.
De flessen van vorig jaar in de vaatwasser op 70 graden, niet afdrogen en tot de nok toe vullen met het nog hete sap. Ik heb ook enkele flessen van de slasaus hiervoor opgespaard.
Dit jaar heb ik het sap niet aangezoet. Ben benieuwd of dit ook invloed heeft op de wat langere termijn.


De sapvoorraad voor dit jaar.
Het staat hier nog op de kop om verder af te koelen. Voor een mooie foto had ik ze natuurlijk eerst even rechtop moeten zetten en er een mooi stickertje op moeten plakken.
Voor eigen gebruik plak ik er nooit decoratie stickertjes op. Ik heb een paar leuke stickertjes grijpklaar liggen voor als ik een flesje weggeef. Pas dan komt er eentje op een fles. Voor onszelf gebruik ik gewoon een stukje schilderstape. Net zo effectief!

Ik denk dat ik hier mee het laatste oogstfeestje van dit jaar heb gehad. Dit jaar ben ik veel minder toegekomen aan bramen plukken. Wel jammer. Het is wel een lekker ontspannend klusje. Ik verwacht ook niet dat ik toe kom aan tamme kastanjes rapen of in t wild appels te rapen. Ik weet een plekje in de stad voor wilpluk-appels en -peren.
Volgend jaar nieuwe kansen. Of misschien toch dit jaar nog?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten