27 oktober 2018

Korting op je koffie en watertappunten.

Een dagje uit en ergens jezelf verwennen met een bakje koffie is een cadeautje aan jezelf. 
Veel mensen halen onderweg naar hun dagelijks werk of opleiding ook een bakje koffie of thee.

Sinds kort is er op meerdere treinstations een actie die goed is voor je portemonnee en het milieu. Ja in die volgorde. 
Ik denk dat toch de meeste mensen eerder te verleiden zijn tot milieubewuster gedrag in hun portemonnee dan met de slogan "goed voor het milieu". Ik ook, eerlijk gezegd.

Voortaan krijg je 25 cent korting als je je eigen beker voor de koffie of thee meeneemt naar de winkel. 
Het zal nog niet overal zo zijn, maar al wel op meer dan 200 verkooppunten op de stations. 

Stel dat je 4x per week ergens koffie haalt, 45 werkweken per jaar, bespaart je dus zomaar 45,-! Alleen al de korting op de koffie.
Ben je een echte en milieubewuste consuminderaar, dan zet je je koffie thuis. Thuis zetten en meenemen in een thermobeker is het allergoedkoopst. Scheelt je dus eigenlijk veel meer, omdat de koffie onderweg veel duurder is.
En sinterklaas / Kerst komt er zo aan, heb je gelijk een mooi dingetje voor op je lijstje. Zo'n beker kost nieuw vaak nog geen tientje. Of kijk in de kringloop. Daar zie ik ze ook regelmatig staan, nog ongebruikt, nieuw in de verpakking. Wordt het nog voordeliger. 

Oke, en dan nog even voor het milieu; Je gooit dan ook (even dezelfde werkdagen als net genoemd) 180 minder kartonnen of plastic bekers weg, 180 minder roerstokjes, plastic bekerdeksels, 180 minder suikerzakjes en 180 minder melkverpakkingen! Wat een milieuwinst!

Heb ik het zwerfafval nog niet eens genoemd. Als 1 portie koffie niet goed wordt weggegooid, kan er zomaar zo'n 4 - 6 stuks zwerfafval ontstaan. ( beker, deksel, roerstokje, ...het waait allemaal verschillende kanten op.) En of je nou wel of niet met het milieu bezig houdt, zwerfafval stoort iedereen zich aan.

Eenmaal op je werk of school, kun je je beker de hele dag door blijven gebruiken. Dus ook geen wegwerpbekertjes meer in de pauzes nodig. Heeft geen invloed op je eigen portemonnee, maar wèl op het milieu, en op de portemonnee van je werkgever. 

We gaan de winter in, dus er zal wel iets minder belangstelling zijn voor een flesje koud water onderweg. Denk ik. 
Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat ik geen flesje water koop, dat ik er eerst niet aan dacht om dit hierbij te benoemen. Ooit heb ik een reclame-Dopper gekregen en die gebruik ik nog steeds met veel plezier. Ik raad 'm ook iedereen aan omdat deze ook makkelijk schoon te maken is omdat de bovenkant er helemaal af kan. 

Op de stations en in heel Nederland komen er steeds meer watertappunten. Kun je gratis je eigen waterflesje vullen! Moet je eens kijken wat je dat op een festival scheelt! Soms moet je daar wel €4,- betalen voor een flesje water. En krijg je er de dop niet eens bij. Die halen ze er af, zodat je de inhoud niet te lang kunt bewaren. Tegen t zwerfafval zeggen ze, ja, ja... (excuses voor mijn cynisme, maar als ik om een dop vraag om die dus te gebruiken en 'm niet krijg wordt ik toch wel wat kriegel)
Voor het water bij je thuis betaal je ongeveer €1,- voor 1000! liter.

Alle kleine beetjes helpen. Als je deze dagelijkse gewoonte zou veranderen, scheelt dat toch een heleboel. En dit is maar één gewoonte.


 

3 opmerkingen:

  1. Nou, sinds kort, die actie is er al jaren, de actie bestaat al sinds 2016 maar er wordt nu duidelijker over gecommuniceerd. Die korting geldt trouwens ook voor Starbucks, korting met eigen koffiebeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je nagaan. Zo zal er wel veel meer zijn op dit gebied, maar weten we het vaak niet. Goed dat je dit aangeeft. Ik denk dat het goed is dat we elkaar dit soort dingen veel meer moeten vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens.
    Nog eentje dan.Uitgestelde koffie. Dan betaal je een extra kopje voor iemand die het niet kan betalen....of je krijgt een kopje dat iemand anders voor je betaald heeft.Informeer ernaar, niet elke koffietent doet eraan, maar een beetje sociale koffietent wil er vast meer over weten en aan beginnen.https://www.uitgesteldekoffie.nl/bedrijven.html

    In Parijs, ja ver weg, maar mooi initiatief voor daklozen. Je weet wel, die mensen die men het liefst negeert en buitensluit.
    Zo kan elke winkelier een sticker van Le Carrilon op het raam plakken om de daklozen te laten weten dat ze welkom zijn. “Het is een enorm succes. We breiden dit jaar uit naar vier andere Franse steden’’. Voor Jean Sebastien, een 37-jarige die al ruim twee jaar op straat woont, veranderde dit zijn leven. Zwervers mogen cafés binnenkomen voor een kop koffie of de kapper bezoeken voor een gratis knipbeurt. Bij anderen staat een broodje klaar of mag de computer even gebruikt worden. Er is zelfs een opticien die brillen uitdeelt en een apotheker die medicijnen verstrekt.

    BeantwoordenVerwijderen