23 december 2018

Eén van de veranderingen in 2019; Gas en electra

Op veel verschillende sites en nieuwsbrieven zie je berichten over wat er voor je portemonee verandert in 2019. Het nadeel van al deze nieuwsbrieven is dat ze soms maar een enkel ding er uit lichten. Er verandert veel meer dan we denken. En dat is niet alleen maar nadelig. Al denken we dit met elkaar wel snel. De zorgverzekering en de gasrekening gaat omhoog, de BTW en wie weet wat allemaal nog meer.

Ik zal eens kijken of ik een bundeling kan maken. Eentje die voor iedereen begrijpelijk blijft. Al moet je natuurlijk wel een beetje meer interesse in je geldzaken dan alleen maar je bijschrijving elke maand. Doordat veel afschrijvingen automatisch gaan zijn we er toch minder van bewust wat er nou precies af gaat. Weet jij precies wat er deze maand afgeschreven is voor je huur of hypotheek? Ik bedoel maar.
Ik waag een poging;

Gas en electra.
 - Per 1 januari 2019 wordt het tarief van de energiebelasting voor aardgas verhoogd met 3 cent per m3 en wordt het tarief voor elektriciteit verlaagd met 0,72 cent per kWh. Bij een gasgebruik van 1300 m3 betaal je 39.- meer. Bij een electragebruik van 2700 betaal je 19.44 minder.

Energieverbruik is een basisbehoefte. Daarom wordt de energiebelasting verminderd met een bedrag per jaar per elektriciteitsaansluiting. Het kabinet wil deze belastingvermindering verlagen met € 51, van € 308,54 naar € 257,54. Je aansluiting wordt dus 51,- goedkoper.... Ehm, niet dus! We kregen een korting van 308,54 en die is in 2019 nog maar 257,54. 51,- minder korting dus!

Daarnaast betalen we meer voor opslag duurzame energie. Schijnt 66,- te zijn. Is een berekening op basis van het gemiddelde verbruik. Mijn verbruik is anders, hoeveel betaal ik dan? Ik had het al bijna opgegeven. Ik wilde het simpeler maken....gooide er al bijna het bijltje bij neer.
Maar ja, dan wil ik het toch weten, al wordt het er niet makkelijker op. Volgens de site belastingdienst.nl wordt de opslag voor gas bij 1300 m3 €31,07 duurder. Voor electra bij 2700 Kwh € 15.39 duurder.

Dus; 39.00 duurder gas
    -   19.44 goedkoper stroom
        19.56 duurder
        51.00 minder belastingkorting
        70.56
        31.07 energie opslag gas

       101.63
         15.39 energie opslag electra
       117.02 duurder door energiebelastingmaatregelen 2019

Hier zitten de gewone verhoging gas en energieprijs nog niet in. Dit is alleen de belasting.

Ik dacht een bundeling te maken van de eenvoudigste maatregelen voor ons huishoudens. Dat lukt me dus niet op deze manier. Veel te ingewikkeld.
Dit was nog maar 1 maatregel.  En misschien maak ik nog wel ergens een denkfout, of zie ik nog iets anders over het hoofd.Wat ik er wel wijzer van geworden ben is dat ik de berekeningen van andere sites niet klakkeloos aan moet nemen, omdat dit voor iedereen toch weer heel anders uit kan pakken. Voor jou dus ook. Energie besparen gaat wel meer en meer lonen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten