23 december 2018

Halsbandparkieten, nu ook in Harderwijk

Begin vorig jaar had ik 'm al eerder in Harderwijk gesignaleerd; de Halsbandparkiet. Eerst hoorde ik 'm alleen maar. Ik hoorde gelijk dat dit een ongewoon geluid was voor ons Slingerbosje.Wat kan dat beest een herrie maken!
Ik schreef er toen al over. Lees 't hier; klik hier om het te lezen 
In dit stukje staat dan ook een link met meer informatie over deze vogels.

Gisteren zat ie ineens in mijn eigen tuin. Druk etend aan de pinda's. Leuk om te zien! Ik heb me laten vertellen dat deze exoot onze inlandse vogels niet verdrukt. Dat het aardig goed opgaat met andere vogels van die maat.

Ik vind het ook wel prettig te weten dat hij de vorige winter en de zomer goed heeft overleeft. Het kan natuurlijk ook een andere vogel zijn, maar áls ik hem hoor is het er altijd maar 1. Ik denk dus dat het er nog steeds maar 1 is.
In het westen schijnen die vogels al veel meer voor te komen. Beginnen mensen ook wel eens te mopperen op de herrie die ze maken. Meer nog dan kraaien of meeuwen.

Ik vind het een leuke vogel. Herrie of andere overlast heb ik (nog) niet van haar. Na even op zoeken denk ik nu dat ik een vrouwtje in mijn tuin had. De mannetjes hebben een zwarte halsband om. De vrouwtjes niet.


Heb jij ze al wel eens gezien?Waar heb jij ze gezien? Zijn ze al meer in het land verspreid?

8 opmerkingen:

  1. wij hadden tot vorig jaar een volkstuin in Capelle a.d.IJssel en toen al vele jaren halsbandparkieten in de tuin. Van de zonnebloemen werden zelfs de gele blaadjes afgepikt en ook de fruitbomen waren niet veilig voor ze. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het Amsterdamse bos heel veel, op het hockey veld zagen we ze hoog in de bomen.
    Grappig gezicht, hier in Alkmaar waar ik woon heb ik ze nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in Purmerend bij de volkstuinen wordt je er helemaal gek van.
    Hele groepen nemen uit elke vrucht een hap en gaan dan naar de volgende.
    In de bebouwde kom komen ze ook hoelanger hoe meer voor.

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier in Nieuwegein heb ik ze ook ontdekt en ik weet van mijn familie dat ze ook in Leiden voorkomen.
    Ik vind het mooie beestjes en het geluid irriteert me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zag en hoorde vanmorgen de Halsbandparkiet in de struiken voor zkh.st.Jansdal aan de Westermeenweg in Harderwijk. Ik genoot ervan! Het doet me denken aan Amsterdam waar ik ze ook veel tegenkom. Met name in het Vondelpark.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag een halsbandparkiet in de tuin. In stadsweiden te Harderwijk. Ik had hem al vaker gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag de halsbandparkiet gespot oranjepark harderwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vandaag 15 sept 22 de halsbandparkiet gespot in het oranjepark harderwijk

    BeantwoordenVerwijderen