22 februari 2019

Gasbesparend koken.

Nu de gasprijs zo omhoog gevlogen is wordt het steeds belangrijker om op je gasverbruik te letten.
Maar ja, hoe doe je dat?
Korter douchen, de verwarming een uurtje voordat je naar bed gaat al lager zetten, Dit zijn wel de meest bekende , die kent iedereen wel. Of sowieso de hele dag een graatje minder. Maar ja, dit is zeker in het begin wel wat minder comfortabel als je t lekker warm gewend bent.

Met koken kun je ook al veel doen om gas te besparen. En dat zonder eerst dure aankopen te doen voor hulpmiddelen. Je hebt alles al in huis.
Ik geef je  enkele tips;

- Je eten of water is eerder aan de kook en met minder gas als je een deksel op de pan doet. Daarom werk ik zelf graag met glazen deksels, dan kan ik zien wat er onder die deksel gebeurd, maar dit terzijde.

- Eitje koken. Zet je eieren met koud water op en breng ze met deksel op de pan aan de kook. Als ze goed koken kun je het gas uitdraaien. Deksel er op laten zitten en de pan gewoon op de nog hete pit laten staan. Na een minuut of 6 heb je een heerlijk eitje.

- De manier van het eitje koken werkt ook bij snel klaar producten als 8 minuten-rijst, macaroni. Je hebt dan alleen gas nodig om het goed aan de kook te krijgen. De macaroni niet te lang laten staan want dan wordt zij plakkerig en te gaar.

- Bij aardappelen of groenten die wat langer duren zoals bonen, kun je ook werken met een soort van kookzak. Nee, niet die plastic zakjes die als kookzak voor je vlees of kip verkocht worden voor in de oven. Wel een fleece of wollen zak waarin je je eten kookt...ehm, gaart.
Je kunt kant en klaar een hooimadam kopen. Met het idee van de historische hooikist heeft iemand er een moderne compacte variant op gemaakt en is er een winkeltje in begonnen. Hooimadam
Zelf maken is een goedkopere optie. Ik ga hier niet beschrijven hoe je dat kunt doen. Een andere blogster heeft dit al gedaan. Ik verwijs je door naar groenleven. Zij geeft uitleg hoe je een pannenzak maakt
Als ik zelf een pannenzak had gemaakt had ik waarschijnlijk de beschrijving wel zelf op mijn bloggezet. Ik had mazzel. In de kringloop vond ik een kinder-reistasje van gevoerde fleece. Ik heb 1 naadje losgesneden met een tornmesje en kon gelijk de pan er in kwijt.

Dat ziet er dan zó uit;
Hierin staat nu een pannetje met warm eten door te garen. Heb ik geen omkijken naar.

- Nog een manier is stapelkoken. Op 1 pit zet je twee pannetjes op elkaar. handig als je naast aardappelen koken ook een potje groente warm wilt krijgen. Ik heb hiervoor wel een ring gekocht van aluminium om tussen de pannen te zetten zodat je verschillende maten veilig op elkaar kunt zetten.
 


 Daarnaast natuurlijk nog het steeds meer in de mode rakende ouderwetse, dus hippe petroleumstel.
Tegenwoordig gebruiken we hiervoor geurloze lampenolie, dus wel het gezellige lichtje, maar niet de indringende petroleumgeur van vroeger. Dit is ideaal als je stoofpeertjes of draadjesvlees lekker lang wilt laten sudderen. Lampolie lijkt mij voordeliger in gebruik als het aardgas.


Straks komt het mooie weer er aan en kunnen we weer meer buiten koken. Hiervoor heb ik wel een apparaat aangeschaft, maar daarna kan ik koken op sprokkelhout. Af en toe genieten van een leuke wandeling in het bos en gratis koken.


13 opmerkingen:

  1. Als je kokend water nodig hebt kun je sneller en goedkoper even de waterkoker aanzetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook al meer en meer. Zeker als stroom steeds goedkoper en gas duurder wordt. Met eieren koken doe ik dit nog wel in een pannetje op het gas. (tot het kookt en dan de vlam uit)

      Verwijderen
  2. No way dat koken met lampenolie goedkoper is dan op gas.Enkel aanschaf petroleumtoestel kun je al decennia op gas koken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk! Al is het zo dat veel mensen hem nog ongebruikt hebben staan, niet wetend dat het ook met lampenolie werkt.

      Verwijderen
    2. Dan nog met litertje lampenolie kun je vele maanden koken op gas :)

      Verwijderen
  3. Ik kook ook regelmatig op het oliestel en gebruik lampen-olie van de Jumbo 1,59 per liter.
    Kook er ook gewoon groente of eitjes op, eitjes ook uit zetten als het kookt en even een handdoek er op.. garen ze gewoon verder. - ik bak er ook cake op etc

    Van je magnetron kun je ook een zg hooimadam maken, handdoek er in vouwen pan er inzetten, magnetron dicht NIET AANZETTEN!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet op mijn foto dat ik 'm gewoon op het aanrecht had staan. In de magnetron is een veel beter plekje; Houdt mijn aanrecht vrij en de magnetron is nog weer een extra isolerend "kastje" of hokje om de kookzak heen. En houdt het aanrecht mooi vrij. Dat is nou het leuke van bloggen, je deelt tips, maar ik krijg er evenveel voor terug. Dank je wel!

      Verwijderen
  4. Ik vind het petroleumstel er ook zo gezellig uit zien! Wij koken op inductie en hoewel ik gas fijner vond, is dat nu toch wel prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een slowcooker aangeschaft, geen mega dure, deze bevalt heel goed en verbruikt bijna geen stroom.
    Het eten is klaar als ik uit mijn werk kom.
    Ook een hooimadam heb ik gemaakt van een oud dekbed, met een fleecedeken los er in als de pan wat kleiner is. Op maandag pas ik op de kleinkinderen en kook voor iedereen,als de kinderen worden opgehaald, staat de hooimadam al voor ze klaar en kunnen thuis zo aanschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ideaal he? Het leuke is dat je zo gelijk een suggestie meegeeft aan je kinderen om het zo te doen. Gisteren gebruikte mijn zoon ook de kookzak tijdens het koken. Kijk, dat zie ik nou graag.

      Verwijderen
  6. Heleen Maliepaardvrijdag, 29 maart, 2019

    Zelf kook ik al jaren op petroleumstellen.
    Ook gebruik ik al jaren een hooimadam. Als ik afwas (met de hand)neem ik gelijk een ketel heet water en zet die onder een theemuts. Met koffie/thee tijd is het water sneller gekookt.
    Zo kun je op vele manieren besparen. Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal. Als de aardappelen in de zak gaan, zit het kookwater er dan nog in of moet het worden afgegoten,
    Dank U

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, wat goed dat je het even navraagt. Gewoon je pan met aardappelen/macaroni/rijst/groente en kookwater van het gas af, zo húp in de kookzak zetten. Deksel erop laten. kookzak dichtvouwen en 'n poosje laten staan.
      Veel succes!

      Verwijderen