11 april 2019

Hoeveel abonnementen heb jij?


Vandaag was het in het nieuws. Nederlandse huishoudens hebben gemiddeld 11 abonnementen. 11!
Zovéél?
Ga ik maar eens tellen en waar mogelijk de prijs er achter omgerekend per maand.

Combipakket van tv, telefoon en internet. €53,-
Mobiele telefoon man.                               €15,-
Mobiele telefoon vrouw.                            €13,-
Onderhoudsabonnement CV ketel              ?
Krant                                                          €23,-
Autoweek                                                   €11,-
TV gids                                                       €6,-
Wegenwacht                                               €9,-
Vakbond man                                             €16,50
Vakbond vrouw                                          €13,-
Postcodeloterij                                           €13,50
Ledenvereniging                                        € 1,50
Bibliotheek                                                € 4,50

Dit zijn er dus wel  13.  En alléén die van man en mij. Van zoon heb ik hier niet bij genoemd. Ik zou het hem anders eerst moeten vragen. Veel gaat tegenwoordig digitaal. En  hij betaald het zelf, daar heb ik dus geen omkijken naar.
Wij hebben een totaal van 179,- per maand aan abonnementen.
Dat is heel wat. Dit zo klakkeloos bij elkaar optellen vertekent het eerlijk gezegd ook wel een beetje. Sommige dingen staan hier onder abonnement. Maar kunnen ook vallen onder vaste lasten. Internet, telefoon en TV vind ik onder vaste lasten vallen. Ook het abonnement van de mobieltjes ga je niet meer de deur uit doen als je zou willen of moeten bezuinigen. Die zijn tegenwoordig gewoon noodzaak.

De ledenvereniging, daar zijn we lid van om zo een lagere zorgpremie te betalen. Nu ik dit opschrijf bedenk ik dat ik dit lidmaatschapsgeld nog had kunnen declareren bij de zorgverzekeraar. Straks toch nog maar even doen.

Zouden we willen of moeten bezuinigen dan is het wel snel helder wat de deur uit zou gaan; De krant, de autoweek, de tv gids en de postcodeloterij. Dat alleen al zou 53,50 schelen. Dat is toch wel een bedrag wat je aan het denken zou kunnen zetten.

Maar goed, het Nibud schreef het artikel niet om iedereen op te roepen om zijn abonnementen op te zeggen, maar er gewoon eens naar te kijken. Er bewust van worden wat je hebt en waar je sluipverbruik in zit. De term sluipverbruik wordt vaak gebruikt bij electra, maar kan je hier ook wel gebruiken. Sluipend betaal je soms aan abonnementen waarvan je misschien niet eens meer echt doorhad dat je  die had. Dat krantenabonnement of tijdschrift waar je ooit voordelig lid van werd. Nu lees je het door tijdgebrek misschien nog maar amper, maar betaal je intussen wel de volle prijs. Het kan je maar zo overkomen.

Ik ga zo gelijk die betaling aan de ledenvereniging nog declareren. Op dit moment ga ik niet gelijk abonnementen opzeggen.
Of toch maar die postcodeloterij opzeggen? Dan winnen we elke maand een abonnement op de autoweek, of van een mobieltje.

Hoe ziet jou abonnementenlijstje er uit? Ga jij ook nog stappen ondernemen na het zien van jouw lijstje? Ga jij ontspullen in je abonnementen?

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben 2 mobiele abo's, energiewacht, 2 keer vakbond en alles in 1 pakket ( maar dat zie ik niet zo als een abonnement, meer vaste last ). En dat was het. Onze "wegenwacht" is gratis, omdat we bij de garage ieder jaar onderhoud laten doen en zij hun eigen wegenwacht hebben ( net zo goed als de anwb heb ik uitgezocht ). Dus het valt bij ons wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht eerst: 0, want ik associeerde het met tijdschriften. Maar nu ga ik toch maar eens tellen....

    BeantwoordenVerwijderen