06 juni 2019

Wat gaan we doen met ons pensioen?


Oudere Dame, Vrouw, Vergadering, Lezen, Bank, Hond

Er is een pensioenakkoord.
Je hebt het vast al op tv gehoord of in de kranten gelezen.
Het wordt gebracht alsof alles nu in kannen en kruiken is. De vakbondsleden moeten er nog wel mee instemmen. Of die instemming er komt lijkt nu toch nog heel spannend te worden.

Hoe ziet dit er nu uit?
  1. De huidige pensioenleeftijd van 66 jaar en 4 maanden
wordt nu 2 jaar bevroren.
Daarna stijgt (of daalt) deze wel weer mee met de levensverwachting. Al gaat het minder snel. Eerst was het gemiddeld 1 jaar ouder worden ook gelijk 1 jaar langer werken. Dat is veranderd naar 8 maanden langer doorwerken.

Voor manlief en mij betekent dit;
Man, 1961; Oud = pensioen met 67jaar en 9 maanden. Nieuw = pensioen met 67 jaar en 3 maanden.
Ik 1964; Oud = pensioen met 68 jaar en 3 maanden. Nieuw = pensioen met 67 jaar en 3 maanden.
Dochter; 1993;  Oud = pensioen met 71 jaar en 3 maanden. Nieuw = pensioen met 69 jaar en 6 maanden. Dit is allemaal wel wat minder zeker omdat dit nog erg ver in de toekomst ligt. Men gaat in ieder geval wel uit van een stijgende levensverwachting.

Man mag dus 6 maanden eerder met pensioen, zelf mag ik een heel jaar eerder met pensioen.
Toen ik dit manlief voorlegde vond hij het wel vreemd; Hij is ouder, maar toch wordt onze pensioenleeftijd gelijk. Ik denk dat dit komt door die bevriezing van de pensioenleeftijd zoals die nu is.

Je eigen pensioen berekenen? Dat kan hier; 
Hier kun je het berekenen voor het oude systeem en het nieuwe. Ik denk wel dat het een en ander nog wel even afhangt van wanneer het nu allemaal precies in zal gaan.

  2. Heb je een zwaar beroep, dan kun je tot 3 jaar eerder met pensioen. Wat een zwaar beroep is gaan ze in de CAO's regelen. Vroeger met pensioen zonder dat er een boete geheven wordt. Je pensioen wordt dan wel wat lager. Maar op zich is dat begrijpelijk, je krijgt t dan ook  3 jaar langer.

3. De berekeningsmethode van het pensioen wordt anders, waardoor jongeren niet standaard meebetalen voor de ouderen van nu. Het wordt ook meer een potje voor jezelf.

4. Nu moeten de pensioenfondsen buffers aanhouden volgens een vaste norm. Halen ze die norm niet, dan moeten pensioenen omlaag. Dit dreigt volgend jaar te gebeuren voor veel mensen die nog werken of niet meer werken.

Zoals ik al zei, zijn de reacties onder de burgers nogal verdeeld. Gaan we hierin mee? Is dit het best haalbare? Of moeten we doorgaan met het overleg en de acties om het pensioen definitief op 66 jaar en 4 maanden te houden? Er zijn er veel die hiervoor pleiten. Volgende week mogen vakbondsleden ja of nee zeggen tegen het akkoord.
Man en ik mogen ook onze visie geven. Wat zullen we doen?
Als we nu met zijn allen instemmen, zullen we hier wel jaren aan vast zitten. Onze jongeren gaan dan wel veel later met pensioen dan wij, als de levensverwachting blijft stijgen. Aan de andere kant; Is dat erg? Toen de AOW begon, werden we 67. Nu ver boven de 85. Al die extra jaren AOW moeten wel betaald worden. Wat zijn de pensioenleeftijden in de ons omringende landen? En hoe ziet dat er uit?

Wat vind jij van het pensioenplan?

Ben jij lid van n vakbond? Wat ga jij zeggen?

En ook als je geen lid bent, wat vind jij van het pensioenplan? Of zou je dingen graag anders zien?

Ik  hoop op n hoop reacties. Ik ben wel benieuwd wat wij gewone mensen er van vinden. Ik denk dat ik instem met het plan.


update op 13 juni; De verschillende rekentools die je nu overal in de media ziet geven vaak verschillende uitslagen. Het kan zomaar een half jaar schelen wanneer je met pensioen mag. Neem die berekentools dus met een flinke korrel zout.



3 opmerkingen:

  1. > Of moeten we doorgaan met het overleg en de acties om het pensioen definitief op 66 jaar en 4 maanden te houden?

    Dat is niet realistisch, want dat is op lange termijn niet houdbaar. Dan zou je de huidige oudere werknemers nog wel op die leeftijd met pensioen kunnen laten gaan, maar loop je over tien of twintig jaar helemaal vast, en moeten mensen dan doorwerken tot hun 75e of zo.

    Je ziet naar mijn idee bij heel veel andere landen dat men inderdaad de kop in het zand heeft gestoken en doet alsof het niet mis kan gaan. Pensioenleeftijden worden niet of nauwelijks verhoogd, en dus ... stevenen ze onvermijdelijk af op een failliet.

    Laten we dat in het nuchtere Nederland nou maar niet doen.

    Zelf ... spaar ik om eerder met pensioen te kunnen. Dan bekostig ik die eerste pensioenjaren wel helemaal zelf. Ik denk dat meer mensen dat best zouden kunnen, maar de meesten doen het niet omdat andere dingen belangrijker lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet realistisch om de AOW permanent op 66 jaar en 4 maanden te houden. Een gematigde stijging is best redelijk. En als er geen pensioenakkoord komt gaat er zeker gekort worden op de pensioenen in de metaal. Het is een compromis, maar ik denk wel een realistisch compromis. Volgens de commentaren zijn de 40-ers er met dit voorstel het slechtste af. Ik kan helaas niet stemmen maar ik zou voor stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondertussen heb ik wel gemerkt dat de rekentools verschillende uitslagen geven. Welke de juiste uitslag geeft weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen