13 juli 2019

Eten uit eigen tuin.

Gisteren hebben we weer groente gegeten uit eigen tuin.
Heerlijk.


Deze foto van bietjes en tuinbonen had ik van de week al eens gemaakt. Toen ik de eerste bietjes en tuinboontjes oogstte. Later heb ik nog wat extra bietjes geoogst. We hebben dit jaar al wel een paar keer verse tuinboontjes kunnen eten.

Gisteren aten we de eerste verse rode bietjes van dit jaar en een handjevol spercieboontjes. Met die handvol spercieboontjes was zoonlief wel blij, hij houdt niet zo van rode bietjes.
Jarenlang at ik rode bietjes uit pot. En wist ik eigenlijk ook helemaal niet hoe ik verse bietjes kon verwerken.
Met een moestuintje leer je een heleboel, ook op een andere manier koken. Leuk! Mijn ervaring met bietjes tot nu toe;

Werkwijze verse rode bietjes koken.
Ik zeg expres werkwijze, omdat het geen gedetailleerd recept is.
Er komt een klein stukje van de biet zelf boven de grond. Daaraan kun je zien welke de grootste zijn. Die trek je er uit. De rest laat je rustig doorgroeien tot die aan de beurt zijn.
Het blad snij je van de knol af.

Het schijnt dat het blad gewoon als of in sla te gebruiken is. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Heeft iemand daar ervaring mee?

Trek de fijne worteldraadjes van de bieten af en spoel de bieten goed af. Niet schillen.
Zet ze onder water en kook de bieten in zo'n  20 - 30 minuten gaar. Zout toevoegen hoeft niet.
Giet ze na het koken af en laat ze iets afkoelen. Dat afkoelen is alleen maar om te voorkomen dat je je vingers brandt aan de hete bieten. Je kunt nu zo het velletje van de bieten afvegen. Hier krijg je wel rode handen van.
Smoor intussen in een pan een heel fijn gesnipperd uitje in wat boter. Snij de bietjes in fijne reepjes of blokjes. Je kunt ze raspen, maar zelf vind ik in blokjes of reepjes snijder minder geklieder geven. Die voeg je toe bij de uitjes. Zo nodig iets water toevoegen tegen het aanbranden. Maak het warm en op smaak met  wat peper en zout. Je zult merken dat deze bietjes heel vol van smaak zijn.
Echt lekkerder.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten