18 juli 2019

24 graden buiten en we eten vérse boerenkool

Ik schrijf wel vaker over verrassingen in mijn moestuintje.
Er was er al een tijdje één aan het groeien. Vandaag hebben wij onze verrassing geoogst.

In het begin van de lente zag ik 1 heel klein boerenkoolplantje dat aan het einde van de winter toch ineens was gaan groeien. Al ver vóór de winter had ik het gezaaid, maar er was niets opgekomen, of het was opgegeten. Dit kleine plantje heb ik gewoon laten staan en  heet is door blijven groeien.

Eerst heb ik met t oogsten gewacht tot dochter thuis is, als ze wil kan ze dan 1x verse boerenkool eten. Ook al is het hartje zomer. Daarna zal ze het weer zonder moeten stellen tot de kerstperiode. Dochter is nu op vakantie en de boerenkool begint door te schieten en krijgt bloemknoppen.
Wachten tot ze van vakantie terug is duurt te lang.
Het oogsten is dus nu of nooit.

Volgens tuinders is de boerenkool pas lekker als de vorst er overheen geweest is. Maar hierop wachten gaat al helemaal niet lukken.
En de boerenkoolbladeren eerst nog n nachtje in de vriezer? Ik denk dat dit toch een ander effect geeft, omdat de bladeren dan al afgesneden zijn van de sapstromen als ze 'n nachtje in de vriezer logeren.

Ik heb nog overwogen of ik de boerenkool zou verwerken en in de vriezer doen, want ja, boerenkoolstamppot eten in hartje zomer, dat doen wij Nederlanders toch niet, dat hoort niet.
Maar ja, als je t vers kunt eten en er is maar 1 maaltje, dan ga je dat toch niet invriezen? Dus maar even overlegd met de heren thuis en zijn vonden het prima om vandaag boerenkool te eten.
Zo gezegd, zo gedaan:

 Deze foto is echt van vandaag.

Met smaak en schik om de verse boerenkool in hartje zomer hebben we gegeten. Ook de mannen vonden het wel komisch.

Wat zal er morgen op tafel staan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten