24 september 2019

Kon t toch niet laten; Hazelnoten rapen!

Vanmorgen ben ik even naar onze nieuwe werklocatie gefietst om de electronische sleutel aan mijn collega uit te lenen. Op de terugweg had ik nu alle tijd om een stukje om te rijden, langs de kringloopwinkel, langs het boekenstalletje en de Hazelaarlaan. Daar zag ik ze bij bosjes op de grond liggen, hazelnootbollen. (Dit zal wel niet de goede benaming zijn, maar zo noem ik ze.)
Hazelnoten 
Deze dingen noem ik hazelnootbollen.
Eerst fietste ik door. Het kraken van de noten is veel werk, herinner ik me nog van vorig jaar. Na een klein stukje toch weer omgedraaid om het even van dichtbij te bekijken.
Liggen er zó veel hazelnoten dat ik ze toch echt niet kon laten liggen!
Toen ik aan het rapen was vroeg een mevrouw die bij de eerste boom woonde wat ik aan het rapen was. Ze had het wel meer gezien en dacht dat het kastanjes waren. Ik wat opgeraapt en het aan mevrouw laten zien en uitgelegd. Noten -door de kleinkinderen laten- rapen, kraken en even in de hete oven op een bakplaat en smullen maar.
Ik raapte eerst alleen bij de eerste boom. Dat deden er meer denk ik. Later ging ik naar de volgende boom en daar lagen veel grotere en zwaardere noten en er lagen er veel meer! Tja, ik denk dat de meesten, net als ik, vaak alleen bij de eerste boom blijven rapen.

Hazelnoten onder de 2e boom  
Die hazelnootbollen hoef je niet eens te rapen. De noten vallen er wel uit. Als je ze nog uit de bollen wilt pellen krijg je er hele vieze pikvingers van. Die dingen zijn plakkerig. Er ligt genoeg wat je zo kunt rapen.
Nu ben ik weer thuis en nog aan het nagenieten van mijn onverwachte oogst. Zó leuk! Onverwacht genietmomentje.
Het is al leuk om te gaan bedenken wat ik er allemaal mee kan gaan doen. En hoe ik de noten het makkelijkst gekraakt krijg.  Iemand een ideetje?
Ik heb er nu een heleboel. Er liggen er ook nog een heleboel meer. Ga lekker rapen, voordat het slecht weer wordt.

1 opmerking:

  1. Wat heerlijk! Je hebt een mooie oogst. En wat fijn dat je daar zo blij van kunt zijn : )

    BeantwoordenVerwijderen