03 oktober 2019

Repareren en besparen

Repareren.
Er is een SIRE campagne gestart; Repareer het!
Ik ben blij met deze campagne. Zelf probeer ik al jaren om dingen te repareren. maar dit wordt de doorsnee reparateur niet altijd makkelijk gemaakt. Soms is het repareren onmogelijk omdat je niet aan onderdelen kunt komen of is het duurder dan nieuw kopen.
Dat werkt wel ontmoedigend.

Nu is er dan die campagne.
Ik denk dat hierdoor meer mensen en bedrijven wakker worden. Wordt het gewoner en gemakkelijker om te repareren en aan onderdelen te komen. Vooral dat laatste is echt een dingetje: Hoe kom ik aan de juiste onderdelen? En daarnaast natuurlijk, hoe repareer ik het? Er zijn in het verleden wel  boeken uitgegeven met gelijksoortige titels, maar alle apparatuur verandert zo snel dat veel kennis al voor het uitgeven al weer achterhaald is.
Op de genoemde website is een goede start gemaakt met uitleg hoe je iets kunt repareren.
Ik denk dat er echt een cultuuromslag kan ontstaan van vervangen naar repareren. Ik hoop het van harte!

Zelf heb ik vorige week nog een paar dingetjes gerepareerd; 
-De hals van een t-shirt omgezoomd. Deze was behoorlijk gaan lubberen. Ik heb de hals naar binnen omgevouwen en opnieuw vastgezet met een klein steekje. Het hele t shirt was verder nog mooi. Dus nu gaat die nog weer een tijd mee.
- Pollepel geschuurd.Klinkt een beetje maf, maar heb t wel gedaan. Mijn houten pollepels begonnen een beetje te rafelen. Het leek wel of er splintertjes vanaf gingen bladderen. Die wil ik niet in mijn eten. Daarom was vervangen ook mijn eerste gedachte. In de schuur viel mijn oog op een stukje schuurpapier. 1+1=2, dus de pollepels iets opgeschuurd en weer afgewassen. Nu zijn ze weer superglad en gewoon in gebruik.

Dat is denk ik ook een beetje het gevaar van die goedkope low-budgetwinkels, het nieuw kopen is zo goedkoop dat het soms niet eens in je opkomt om een reparatie-oplossing te bedenken. Vandaar dat ik toch maar mijn pollepelverhaal deel.


Besparen door hergebruik.
Ik heb kladblokjes gemaakt van A4 printjes die ik in vieren of in tweeën gescheurd heb. Ik zet ze vast met een klemmetje. Ik kom nooit kladblaadjes, memobriefjes of boodschappenbriefjes tekort.




2 opmerkingen:

  1. Ik heb in een mandje ook wat kleding klaar liggen om te repareren. Kleine moeite, en het kan weer een tijdlang mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook een prima campagne, hoewel het dan ook zo moet zijn dat fabrikanten de dingen maken zodat ze gerepareerd kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen