22 november 2019

Postcoderoosregeling of zonnepanelen collectief? Wat zal voordeliger zijn?

Deze of volgende maand gaat het definitief worden; Beslissen over zonnepanelen in de postcoderoosregeling of in een ander collectief. In dezelfde organisatie maar in een ander systeem.
Op het moment van instappen in de postcoderoosregeling was er in onze stad alleen de postcoderoosregeling op het dak van Sonnevanck. In de verte was er wel het plan om een ander collectief op een grote parkeergarage te leggen, maar dat was toen nog ver weg. Toen bleek de postcoderoosregeling toch nog ongewild langer te duren en nu zijn ze er allebei ongeveer tegelijk.
Nu kunnen we dus gaan kiezen.
En dan merk ik dat ik er onvoldoende van weet om heel bewust een keuze te kunnen maken.

Het fijne is wel dat het bij een dezelfde organisatie is, zodat het geen appels met peren vergelijken is. Natuurlijk vergelijk ik verschillende systemen, maar het is wel dezelfde organisatie, dus in hetzelfde denkpatroon, berekenwijze en wijze van presenteren.
Hoe vaak vergelijkt men niet de energieprijs, zonder te kijken naar de vastrechtkosten die ook vaak heel verschillend uitpakken; dan lijkt je energie voordelig, maar ben je alsnog duurder uit door de hogere vastrechtkosten.

Vorige week schrok ik nog even omdat ik de gedachte kreeg dat je geen korting meer kreeg op de energiebelasting als je minder energie gebruikt, dus betaalt. Dat dacht ik omdat dit bij je inkomstenbelasting wel zo werkt. Je kunt niet meer aan aftrekposten opvoeren dan dat je aan inkomstenbelasting betaalt. Maar dat blijkt bij die energiebelastingkorting niet zo te zijn.
Ook als iemand minder of geen energiebelasting betaalt, krijgt hij toch het volledige bedrag energiekosten van de regering terug via je jaarafrekening stroom. Voor 2019 is de vermindering energiebelasting ongeveer € 311,- per huishouden. In 2020 zou dit meer worden. ongeveer 527,-.

Ik ben dus een beetje aan het puzzelen en rondkijken.  Heel kort door de bocht zie ik dat het verwachtte rendement op collectieve zonnepanelen 5% is en op panelen via de postcoderoosregeling 7%. Als ik het hierbij laat bespaart me dat een hoop gepuzzel. 7% rendement, waar haal je dat nog zonder te beleggen?
Via die postcoderoosregeling zal ook op een andere manier voordeliger uitpakken, anders zat die beperking tot bepaalde postcodes er niet in.

Dus misschien ga ik het me gewoon makkelijker maken en stap ik gewoon in de postcoderoosregeling met 10 panelen. Want er is wel de beperking dat je niet meer mag opwekken dan je zelf verbruikt. Dus nu 25 panelen aanschaffen om daarmee flink te gaan verdienen, dat mag niet. Je eigen verbruik is de grens. Logisch, ik ben geen energiefabriek.
Stel dat ik straks overstap op inductiekoken , dan kunnen er mogelijkheden zijn om alsnog panelen over te kopen van verhuizende mede-eigenaren. Nu heb ik genoeg aan 10 of 11 panelen, bij inductiekoken of electrisch rijden zal dat niet meer zo zijn.

Het is zo dat er nog steeds mensen uit Harderwijk met die postcoderoosregeling mee kunnen doen. En nu instappen betekent een behoud van de afspraken die er nu gemaakt zijn. Dus geen zorgen over het uitkleden of beperken van deze plannen in 2023.
En hoe meer mensen er alsnog mee gaan doen, hoe goedkoper die panelen in aanschaf zijn. Het is nou eenmaal per stuk goedkoper om er 900 te plaatsen dan 600.

Ik vind het wel fijn dat er schot in de zaak komt. Eindelijk zonnepanelen.

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook zonnepanelen. Nog altijd een goede investering geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook heel benieuwd wanneer we concreet iets gaan merken na de investering. Dat schijnt het eerste jaar wel even te duren. Ik ben er best benieuwd naar wat het concreet gaat schelen.

      Verwijderen