03 maart 2020

Weer thuis uit Liberia. Deel van het reisverslag.

We zijn weer thuis uit Liberia!
Ik ben niet gelijk gaan bloggen, moesten echt eerst bijkomen. We hebben twee hele boeiende weken gehad.
We hebben echt heel veel gezien en gedaan.
Vooral in de eerste week;
Naar de weekopening op zijn Afrikaans bij de hulporganisatie,
Wat ondergoed en n t shirt gekocht in een sjieke winkel omdat onze koffers er nog niet waren,
Met dochter mee naar een veldreis naar een cassave teelt en -verwerkings project,
mee naar een school voor training basis hygiëne,
rondritten door de stad,
lunchen in Royal hotel,
dineren in Mamba hotel,
naar de markt, lappa (= lappen stof met afrikaanse motieven) kopen,
naar de kleermaakster,
in en op het voormalig Ducor Hotel gestaan.
En dit is alleen maar een opsomming van de eerste week...

In het weekend zijn we naar Libassa wildlife sanctuary geweest. We zijn er twee dagen geweest en hebben er overnacht in een ecolodge.

In de tweede week moesten we iets gas terugnemen, ons lijf gaf dat aan.
Maar rustig aan doen kun je ook lekker op het strand van Bamboo Beach. Of een dagje thuis met een lekker boek op de E-reader. We vonden het wel een lekker gevoel dat we al zoveel gezien en gedaan hadden. Mochten er toch erge darmklachten optreden dan hebben we dit alvast gedaan.
We zijn naar het nationaal museum van Liberia geweest,
Op souvenierjacht voor de thuisblijvers,
naar een ander strandje, Starbeach,
Barbeque op het nieuwe dakterras,

Vrijdagmorgen zijn we ongeveer half 9 opgestaan. Koffers smorgens al op het kantoor van Brussels Airlines afgegeven, s'avonds kregen we om half 5 telefoon dat dochter klaar was met haar werk en ze opgehaald kon worden, om direct door te gaan naar het vliegveld. Er was minder file dan verwacht dus hadden we nog even tijd om in het Farmington Hotel iets te drinken.
Daarna werden we gedropt bij de ingang van het vliegveld voor de volgende etappe thuisreis.

Zo nu heb ik wel een heel rijtje opgesomd, maar zonder beeldmateriaal blijft het maar een opsomming.
Op zaterdag de 15e Zijn we vanuit huis vertrokken naar Brussel. Omdat we het vliegveld anders niet op tijd konden bereiken per trein hebben we 1 nachtje overnacht in het New Hampshire Hotel. Sjiek hoor! Rond het middaguur gingen we de lucht in. Zonder onze koffers! Door de storm Dennis nam het vliegtuig geen bagage mee.

Van de tussenstop in Sierra Leone wil ik je toch ook een fotootje laten zien. Op dat vliegveld zat je toch echt wel heel duidelijk in Afrika. Dat was daar haast nog duidelijker als in Monrovia.

Bij aankomst was het al donker. Er is daar geen straatverlichting. We werden verwelkomd door dochter en haar vriend. Voor mij was dit ook een eerste kennismaking met instappen in een grote Hummer. Zeker met die nodige verbrede achterbanden is het lastig achter in stappen voor me. Tijdens de reis van zo'n anderhalf uur zagen we wel heel regelmatig mensen en kinderen op en langs de weg lopen. Zo gevaarlijk!
Wat drinken samen, plannen maken voor de volgende dag en dan lekker slapen in onze ruime logeerkamer met eigen badkamer. We hebben een t shirt geleend om in te slapen en gelukkig hadden ze tandenborstels extra liggen.

De volgende dag.

Mee naar het werk van dochter. Ze werkt bij Zoa vluchtelingenzorg. Op maandagmorgen is daar steevast de weekopening. Dat gaat op z'n Afrikaans met n trom. Prachtig om naar de trom, het zingen en het Woord te luisteren!
Later op de dag zijn we de stad ingegaan om wat ondergoed en n t shirtje te kopen.

We hadden geen extra kleding apart gehouden in de handbagage, en met deze warmte is het niet echt fijn om enkele dagen in hetzelfde te lopen. Het is hier overdag gemiddeld tussen 33-36 graden, 's nachts tussen 27-30 graden. Er is wel wat meer bewolking dan gebruikelijk. Voor ons wel gunstig, wordt het niet zo heel heet.