11 juli 2020

Vanavond eten we uit eigen tuin.

Vanavond eten we tuinbonen, uit eigen tuin.

De tuinboontjes zijn zonet geoogst. Valk voor de bui regen. Ik vind het een makkelijke groente om zelf te telen. Je kan er al vroeg mee beginnen, dus ideaal voor de ongeduldige tuinier die in het voorjaar staat te popelen om te beginnen! Ik laat ze altijd groeien tussen de schutting en  een soort van rekje, zodat je niet omwaaien.
De tuinbonen uit eigen tuin. Precies genoeg oogst voor 2 personen.
In de supermarkten of op de weekmarkt zie ik nog maar zelden verse tuinbonen. Zou er geen markt meer voor zijn? Of is de groenteprijs naar verhouding dan te hoog? Ik heb geen flauw idee. Als je ze op de markt zou halen voor een gezin , moet je flink wat inslaan. Loop je met een halfvolle boodschappentas vol tuinbonen naar huis, moet je deze nog doppen en dan nog koken. Zou t de huidige huiskok te bewerkelijk zijn? Of is het de combi; hoge prijs en bewerkelijkheid?
Of is het omdat niet iedereen gek is op tuinbonen?
Misschien is het volgende recept dan een idee. Hierdoor hebben kinderen hier tuis tuinbonen leren eten. Niet iedereen hoor, er zijn er die ze nog steeds niet lekker vinden.
Ik ga even uit van een grote pot tuinbonen in plaats van verse. Voor het gemak.

Tuinbonen met spekjes en ui.
nodig; 
1 pot tuinbonen
1 ui
1/2 pakje spekjes

Spekjes in een ruime pan uitbakken. Als de eerste spekjes knapperig beginnen te worden er een grof versnipperde ui toe voegen en meebakken. Tuinbonen laten uitlekken en er op het laastst bij voegen. Zodra de bonen warm zijn is het klaar. 
Eet smakelijk!

Vandaag heeft manlief ook de radijsjes geoogst. 
We hebben ze zo weinig gegeten dat ze al begonnen door te schieten.
Da's niet de bedoeling. Zullen ze niet lekkerder van worden.
Manlief was alleen vandaag toch iets te enthousiast met rooien, de hele kleintjes heeft hij ook uit de grond gehaald. Te klein om nu te eten, maar terugpoten zal niet werken.
Nu hebben we wel weer plek vrij voor nieuwe groenten.
Wat zal ik nu eens plaatsen? Zou bietjes nog lukken?

1 opmerking:

  1. Heerlijk, dat eten uit eigen tuin. Bietjes kan nog makkelijk hoor, ik heb ze gisteren ook nog gezaaid.

    BeantwoordenVerwijderen