16 augustus 2020

Tochtje en tuinoogst

We hadden al eens bij iemand opgevangen dat de hei in bloei staat. We zijn vanmiddag op de fiets gestapt om ernaar te gaan kijken. Weet je nog? Vorig jaar is de hei amper toe bloei gekomen door de grote droogte op het verkeerde moment. De hei staat dit jaar volop in bloei en het is prachtig! 

We hebben net de langste hittegolf ooit achter de rug, maar dit jaar schaadt het de bloei minder.  Stap binnenkort ook op de fiets en trek er ook op uit! 


Wij hebben wel geluk. Daar waar wij wonen zijn we op de fiets met een klein half uurtje al op de hei. Of met 'n kwartiertje in het bos. Of met 5 minuten aan het water van het Veluwemeer.  

Dus in 1 fietstochtje kunnen we foto's maken met een heel verschillend karakter.

 
Het genieten is ook heel dicht bij huis. In eigen tuin.  Het is oogsttijd. 
We hebben al meerdere keren andijviestamppot gegeten uit eigen tuin. Eergisteren worteltjes. De blauwe bessen zijn nu wel echt op. Eén struik had veel bes, weinig blad. De andere struik had veel blad, weinig bes. Deze hebben we nu net verplaatst omdat die in de weg begon te staan. 
De eerste druiven beginnen te kleuren dus die kunnen binnenkort in de yoghurt. Lekker. 
Zaterdag kregen we toen we eieren kochten ook een bakje vol met druiven mee. Zij kweken ze in de kas en waren al veel eerder rijp dan de onze. Dat was lekker vanmiddag. Teruggekomen van het fietsen, in de tuin zitten en dan elke keer even snoepen van lekker zoete druiven. 
 
Als je zelf wat groente kweekt, ook al is het maar op een postzegel van 3m2, dan loopt je toch kans dat alles tegelijk klaar is. Dat is nu zo met onze 
andijvie. 
Meestal eten wij alleen rauwe andijvie stamppot. Volgende week gaan we toch de gekookte andijvie maar eens uitproberen. Omdat mijn moeder het niet lustte heeft zij het nooit gemaakt. Omdat mijn moeder het nooit heeft gemaakt heb ik dat eigenlijk ook niet opgepakt. Gek is dat he, hoe je sommige dingen gewoon overneemt zonder verder erover na te denken. Nou denk ik ook niet dat ik de kinderen toen ze jonger waren een plezier zou doen met gekookte andijvie. 
Morgen m'n jarige vriendin anders maar eens verrassen met een bosje andijvie uit de tuin? Geen idee of ze stamppot rauwe andijvie lekker vindt.
 
Op de tomaatjes is het nog even wachten. Ik hoop dat dat dit jaar wel goed gaat. Vorig jaar leek het zo veelbelovend en moesten we toch vlak voordat ze begonnen te kleuren weggooien. Verrot.

 
We hebben nu een grotere soort en kleinere trostomaatjes. 
 
De Rucola heb ik op verzoek van zoon opnieuw gezaaid, maar hij vergeet het te eten. Jammer, nu schiet het al door. Zelf hou ik niet van Rucola.
Bij het adres van de eieren zag ik dat ze de boerenkool al gepoot hadden. Zelf opgekweekt uit zaad. Het waren al leuk grote planten. Zou ik nu te laat zijn met mijn pas gezaaide boerenkool? Heb ook weer bietjes gezaaid. Hebben we dit jaar ook meerdere keren uit eigen tuin kunnen eten. 

Bij de foto van de andijvie zie je dat ik werk met bakstenen. Ik vind dat ideaal materiaal om muurtjes te maken tussen de verschillende groentes. Je kunt er vakken mee maken zo groot als je zelf wilt hebben en het kan ook makkelijk de hoogte in als je het nog even wilt afdekken met glasplaten. Ik vind dat een hele praktische en mooi voordelige oplossing!
 
Heb jij al wel eens geprobeerd groente te verbouwen, gewoon in je achtertuin?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten