22 oktober 2020

Ik ga het proberen, een blokje shampo!

Hier zie je mijn nieuwe shampo en mijn oude stukje zeep.

Vorige week heb ik voor het eerst shampo gekocht in een doosje in plaats van in een plastic fles! Ik ben heel benieuwd hoe ik dat ga vinden. Heb er al wel 1x mijn haar mee gewassen, dus ik kan er nog weinig over zeggen. Ik vind deze wel lekker ruiken. 

Meer en meer worden we ons bewust van de grote hoeveelheid plastic die we gebruiken. Soms niet eens nodig omdat er genoeg alternatieven voor zijn. Zo is McDonalds deze week begonnen met papieren rietjes. Goeie zaak! Voor sommigen zijn die papieren rietjes toch wel wat minder handig. Jonge kinderen, ouderen met dementie of verstandelijk gehandicapten willen nog wel eens veel te lang op zo'n rietje gaan sabbelen. Het rietje wordt dan bijna opgegeten. Voor alle anderen is dat plastic goed te vervangen. 

Minder plastic kan veel meer. Ik heb als eens geschreven over scrubgel.  Douchegel waar korreltjes in zitten om je dode huidcellen makkelijker weg te halen.  Die korreltjes zijn vaak mini plastic korreltjes. Hoeft niet, een washandje scrubt ook. 
Een stapje verder is douchegel zonder plastic fles. Ofwel het ouderwetse blokje zeep. Eigenlijk doe ik met deze term het nieuwe stukje zeep een beetje tekort. De ingrediënten zijn toch weer wat nieuwer en meer passend bij de eisen van deze tijd. Liggend in je douche, op het zeepbakje lijkt het veel op het ouderwetse zeepblokje. 
Een paar jaar geleden heb ik gevraagd om wat van die geurende zeepjes voor me mee te nemen uit Frankrijk. Die heb ik lekker in mijn linnengoed en ondergoedlade gelegd. Nu heb ik ze er toch tussenuit gevist en ben ze gaan gebruiken waar ze voor gemaakt zijn, als zeep. De keuze voor een blokje zeep of douchegel kennen we al jaren. Nu kun je ook die keuze maken voor je shampo. Dat is nieuw.
Ik ga het nu ook proberen. Ik heb mijn haren er al een keertje mee gewassen, maar het is nog even afwachten wat het met mijn haren doet op de langere termijn. Je gebruikt het op precies dezelfde manier als de bekende zeep. Er komen al steeds meer verschillende varianten en merken op de markt. Straks hebben we misschien wel meer blokjes shampo dan we nu aan flessen in de rekken zien staan.
 
Alle voordelen van een blokje zeep of shampo;
 
- Met 1 blokje doe je véél langer dan met een fles.
- Je blokje zeep kan tijdens het douche wel uit je handen glippen, maar is toch minder vervelend dan je fles die omvalt en je het in je doucheputje ziet weglopen.  
- Het neemt veel minder ruimte in je boodschappentas en voorraadkast. En na afloop geen ruimte in je afvalzak.
- Je gebruikt geen plastic meer. Het papieren doosje of wikkeltje kan zo bij het oud papier.
- Voor je eigen huishouden misschien niet direct belangrijk, maar voor de winkels hebben ze minder ruimte nodig in de schappen voor blokjes dan voor flesjes. En dan natuurlijk ook minder ruimte tijdens transport. Voor alleen al Europa scheelt dit heel veel vrachtwagens! Tel dit alles bij elkaar op en zie de milieuwinst.
- Makkelijker in je vakantiekoffer. Geen risico op lekkage.

Ik ga terug naar de blokjes zeep en over naar de blokjes shampo. Terug omdat ik als kind, jongere wel blokjes zeep gebruikte. Over naar de blokjes shampo, omdat die er vroeger nog niet waren.
En jij? Lijkt het jou wat? 

 

2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik al een poosje een blokje zeep en shampoo .
    Bevalt mij heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik het nu ook al weer een hele tijd en bevalt mij ook goed. Mijn mannen zijn nog niet om, dus mijn blokjes liggen gezellig naast de flesjes shampoo en douchegel.

      Verwijderen