10 november 2020

Corona. De besmettingscijfers dalen. Is dat zo?

Sinds enkele dagen dalen de besmettingscijfers spec-ta-cu-lair! Krantenkoppen buitelen over elkaar heen om ons dat te laten weten.

Is dat wel zo?
Eind oktober hadden we over de 10.000 besmettingen per dag. Daar schrokken we met z'n allen best wel van. Maatregelen werden eerst niet verscherpt, toen weer wel. Voor 2 weken. 
En nu?
 
Volgend de krantenkoppen dalen de cijfers! 
Dat geeft hoop. 
Als je niet verder leest.
Wie wel verder leest en even mee rekent kan toch wel wat aan het twijfelen gebracht worden. Reken maar even met me mee. Eind oktober, da's 2 weken geleden. Toen hadden we ruim 10.000 besmettingen per dag. Op 6 november nog bijna 7000. Pas verderop in het artikel lees je dat er eind oktober bijna 77.000 tests méér gedaan zijn in die week dan in de week van 6 november.
Tja, met minder  GGD-testen heb je ook minder besmettingen. 
 
Misschien wordt er nog wel evenveel getest en zitten er toch veel mensen thuis, maar de uitslagen van de commerciële testen worden niet meegenomen in de tellingscijfers van de GGD.

Werkgevers zijn wel enthousiast over de sneltestmethodes, omdat werknemers minder lang in afwachting zijn. Een werknemer één dag thuis is duurder dan de kosten voor een commerciële sneltest. Soms duurde het even voor je terechtkon in een teststraat. Daarna kon het wel dagenlang duren voor je de uitslag hebt. 
Vroeger, das pas vorig jaar, ging je met keelpijn of een hoestje gewoon werken. Nu niet. 
Voor jezelf, je naaste of voor je werk laat je je toch testen. De meesten dan. 
 
Ik heb me ook een keer moeten laten testen. Dat deed ik, met het oog op snelheid, via mijn werkgever. Die had hiervoor een eigen teststraat ingericht. Kun je op afspraak van 8.00- 9.00 uur terecht. Dan vaak de volgende dag de uitslag. Via je manager. Schijnt dat ook weer niet te mogen, met het oog op de privacywet. Ik heb het goed gevonden, anders had ik op de GGD moeten wachten. We zijn niet verplicht ons via de werkgever te laten testen. Al vraag ik me als schrijvend af hoe de werkgever het zou vinden als ik toch liever naar de GGD gegaan zou zijn. Dat zou langer duren.

Heb jij al eens een coronatest gehad? Ik hoop dat er niks aan de hand was! 
Maak jij je zorgen om de mensen om je heen?
Maak jij je zorgen om de cijfers?

2 opmerkingen:

  1. Commerciele testen worden wel door gegeven aan de GGD. Ik ben bij een commerciele teststraat positief getest, GGD belde de volgende dag op voor contact onderzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je dit laat weten! Dan weten we dat dit toch ook gewoon goed geregeld is. En dat er dan toch ook contactonderzoek gebeurt. Maar ehm, als de GGD je belt ben jij dus positief getest. Hoe is het nu met je? Ik hoop dat je zo langzamerhand al weer aan het opknappen bent en het goed met je gaat. Groetjes,

      Verwijderen