13 mei 2021

Zoethouden of zingeving bieden

Soms is het een beetje worstelen hoe je je stukje een pakkende kop geeft die de inhoud ervan goed weergeeft. Of een die jou uitnodigt om meer te willen lezen. Ik vroeg me af of er nou wel of geen vraagteken achter mijn kopje moest. 

Voor mij is het echter geen vraag als ik de keuze heb tussen zoethouden of echte zingeving bieden. 

zingeving is de behoefte dat wat we doen in het leven een waarde heeft. Dat dat wat je doet ook een betekenis heeft. Vaak refereren wij activiteitenbegeleiders aan de goede dingen die mensen al in hun leven gedaan hebben en proberen we al pratend dit boven tafel te krijgen. Dit levert naast mooie gesprekken ook vaak warme herinneringen en een goed gevoel op bij de bewoners.

Je wil toch niet zoetgehouden worden. 
Ook niet als je door dementie intussen achter beschermende / gesloten deuren moet wonen. Natuurlijk, een kruiswoordpuzzel maken, kleuren, kan een leuk en ontspannend tijdverdrijf zijn. Samen koffie drinken of naar Andre Rieu kijken kan heel gezellig zijn. Natuurlijk is het een klein feestje als je een prijs wint bij de bingo. Allemaal activiteiten die ik ook organiseer en verzorg.

Maar je wil je niet afgeschreven of oud voelen. Je wil van betekenis zijn. Iets doen om te hélpen. Dat was toen, en dat is vandaag ook.
De dames van de afdeling waar ik werk wilden dat ook. 
Hélpen. 
Iets doen waar je een ander gelukkig mee maakt en dankbaar voor is. 
Dat gaat ze lukken!

Inmiddels is er een grote zak vol lapjes gebreid waar dekentjes van gemaakt worden. De dames van de afdeling breien de lapjes. Na een oproepje op facebook zijn er ook dames gevonden die willen helpen deze lapjes aan elkaar te haken tot een babydekentje. Het eerste dekentje heb ik zelf even in elkaar gehaakt. De breiende dames wilden onderhand wel eens zien waar ze nou voor bezig waren. Dan moet je dit niet te lang laten liggen. 

Op andere afdelingen zijn enkele dames die het fijn vinden om lekker weg te kruipen en zo wat te dommelen onder een dekentje. Ik stelde voor om ook een dekentje te maken voor op de afdelingen. Je had hun verontwaardiging moeten horen; "Niks daarvan! Dit moeten dekentjes worden voor moeders van babytjes die niets anders hebben. Dan krijgen ze ons dekentje mee als ze weer naar huis gaan vanuit het ziekenhuis. Voor iets anders breien we niet! Wij hebben hier dekens zat."

Ik vind het zó mooi om op deze manier mee te werken aan hun gevoel van zingeving; Wat ik nu doe doet ertoe! Ik zie ze groeien in hun eigenwaarde. 



1 opmerking:

  1. Zo herkenbaar, ik voer met groot plezier hetzelfde vak uit als jij.

    BeantwoordenVerwijderen