22 augustus 2021

Etiketten lezen. Ineens is het een must.

 Zoals je weet had ik af en toe zo'n bevlieging dat ik wat beter de etiketten las op de levensmiddelen. Mijn bevindingen deelde ik dan met jullie. 

Ineens is het etiketten lezen een must geworden na  opnieuw een doktersbezoek met manlief. Eerder was er wegens herhaalde darmklachten een inwendig onderzoek geweest met een camera. Hier is gelukkig niets uitgekomen. Enge ziektes konden we hiermee uitsluiten. 
Door Corona hebben werden alle onderzoeken ook wel even uitgesteld. Door Corona heeft manlief ook lang gewacht om terug te gaan naar de huisarts terwijl de klachten regelmatig terugkwamen. Echt door Corona? 

Nou ja, hoe dan ook, inmiddels is hij er wel geweest. Komende maanden geen koemelk, geen smaakversterkers (glutamaten, Ve-tsin, of E-nrs 621-625) en geen producten met de zoetstoffen aspartaam en acesulfaam. Die koemelk is voor hem vooral om het koemelkeiwit, dus niet zoals meestal de lactose. Etiketten lezen dus. Bij zowat elk product. We zijn nu veel langer bezig met boodschappen doen. 

 Inmiddels is manlief een maand bezig met dit dieet. En het gaat goed. Geen klachten meer! 
Welke van de 3 bronnen nu echt de boosdoener is weten we nog niet, we moesten dit zo'n 2 maanden uitproberen en dan terugkomen bij de huisarts. Man, man wat is er véél vervangende zuivel! 
De Goudse is met smaak vervangen door plakken geitenkaas. De melk vervangen door één van de varianten; geitenmelk, havermelk, sojamelk, amandelmelk... Hij begon met het drinken van geitenmelk. Alsof ik de geitenstal in de melk terug ruik zei hij bij de eerste slok. Aan het einde van het pak begon hij de smaak toch meer te waarderen. Nu ook de andere melkvarianten geprobeerd. Valt niet tegen! En de toetjes en ijs zijn helemaal geen straf. We hebben al pannenkoeken gebakken met havermelk en spitskool gegeten met spekjes en haver-fraiche. Lekker. De pannenkoeken zijn iets gevoeliger voor scheuren tijdens het bakken, maar verder gaat t goed en smaakt t goed. 

Op bezoek gaan is wel een dingetje. Hebben ze speciaal voor onze komst lekker gebak bij de koffie gehaald....Mag Henk het niet. En dan vinden ze het zo sneu voor manlief dat hij dan niks bij de koffie heeft. Brengen we onze gastvrouw toch wel wat in verlegenheid. Voortaan nemen we een plak ontbijtkoek mee voor zulke situaties. Als we er zelf aan denken om dat mee te nemen.

En na het lezen van zoveel etiketten viel mij op dat er minder verzadigde vetten en calorieën in veel vegan producten zitten. Wisten we wel, maar als je het niet regelmatig leest dan laat je t ook zo, vind je t wel best. Maar nu hij er dan toch aan moet geloven is dit toch mooi meegenomen. Het zou mooi zijn als straks in oktober, bij zijn jaarlijkse medische APK het cholesterol zo gedaald is dat hij van zijn medicijnen af mag. Verzadigde vetten zijn voor niemand goed, dus voor mij ook niet. Nu we ontdekt hebben dat de melkvrije zuivel zo goed smaakt stappen we allebei over hierop. Eerst de toetjes opmaken die er nog staan.

Van de light frisdranken zijn er veel met 1 van de verkeerde zoetstoffen. De frisdrankenvoorraad met deze zoetstoffen maak ik nu op en daarna stappen we over. We gaan er niet meerder soorten naast elkaar op na houden, da's alleen maar koelkastvulling. Frisdranken met stevia of steviol zijn er (nog) niet zoveel. 

Die smaakversterkers, da's een wat lastigere om te omzeilen. Het lijkt wel of juist de grotere bekende merken als Maggi en Honig deze gebruiken. En dit is ook wat lastiger dat ik die nog opmaak voor mezelf en manlief zonder. Dan zou ik soms dubbel moeten koken. Ik moet maar eens een duik in de eigenlijk veel te volle voorraadkast  gaan nemen om mijn voorraad te controleren en te kijken wat er wel of niet voldoet aan onze nieuwe eisen. Wat er dan uit moet, dan moet ik maar eens kijken aan wie ik dat geef. Er is niks mis mee, maar voor ons nu even wel. 

En ondertussen blijven we etiketten lezen in de supermarkt....

Hoe is dat voor jou? Moet jij ergens op letten? Of wil jij ergens op letten?


4 opmerkingen:

  1. Mijn man krijgt migraine aanvallen van smaakversterkers zoals ve-tsin, E621 etc. Heeft jaren feduurd voor we daar achter kwamen. Sinds we daar op letten bij het boodschappen doen zelden nog migraine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is ook zo'n "verborgen"stofje. We zijn ook heel benieuwd wat de arts straks zegt dat we als 1e weer moeten gaan proberen om dingen zeker te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. al eens schapenkaas geprobeerd? echt lekker!
    en schapenmelk
    www.doolgelukkig.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als je last hebt van koemelkeiwit kan je beter ook geen geitenmelk nemen,ga over op sojamelk.melkeiwit zit in alle melk van zoogdieren.

    BeantwoordenVerwijderen