17 september 2021

Afscheid nemen van collega's, wel 4!

Zo ineens moet ik binnen 1 maand afscheid nemen van 4 collega's. Ik werk in 2 kleine teams; Dagbegeleiding en welzijn. 

2 Dagbegeleidingsgroepen ouderen zijn samengevoegd tot 1. Dit is veroorzaakt door wat we nu sinds een maandje weten; Dat de gemeente begin dit jaar een rekenfout heeft gemaakt. Hierdoor heeft mijn werkgever besloten niet aan te besteden. Hierdoor krijgen ze geen geld meer voor het bieden van dagbegeleiding. Daarnaast is er wat onduidelijkheid over de nieuwe bestemming van een gehuurd pand waarin de dagbesteding zat. Nu zit die dagbestedingsgroep dus dicht. Samengevoegd met een andere groep. Hieruit ontstond een personeelsoverschot.
Op deze groep werkten we met z'n drieën. 1 gaat deze maand met pensioen, de ander vertrekt naar een andere plaats. Dat zijn al 2 mensen waar ik afscheid van moet gaan nemen.

Een andere collega had al haar 3e tijdelijke contract en deze moest dan nu omgezet in een vast contract. Dat is niet gebeurd. Eind vorige maand ging ze weg. Van haar namen we als eerste afscheid. Komende maandag nemen we afscheid van een andere collega die ook met pensioen gaat. 

Pensioen? Niks Geraniums!

Nu is het eens niet dat onze manier van werken moet veranderen door een andere visie of werkwijze, maar ik straks zo ongeveer een heel nieuw team krijg. Sinds begin dit jaar hadden we in welzijn ook al een nieuwe collega, en is er dit jaar een nieuwe bijgekomen vanuit een andere plaats. Bij de dagbegeleidingsgroep ga ik nu samenwerken met 2 anderen.

Ik weet niet of ik dit stukje ga plaatsen, ik wil niet negatief worden. Maar nu ik dit echt opschrijf merk ik dat het gevoel van balen toch een beetje de overhand krijgt. Ben al die veranderingen een beetje beu. Ben ik in deze locatie straks de oudste. Niet alleen in leeftijd, maar ook in dienstjaren. Ik wil er wel voor waken dat ik niet die ouwe zeur wordt van "Hebben we al gedaan, werkt niet, Of hebben we al gedaan, moet je anders doen." Aan de andere kant zie ik ook dingen die ik graag wil veranderen, dus wil ik mezelf toch ook niet bestempelen als vastgeroest. ( Hoe kan dat nou, vastroesten als je werk steeds veranderd?)

Ik moet  me echt weer even herpakken en kijken waar ik mijn pijlen straks op wil gaan richten. 
Waar ga ik me op focussen in mijn werk, in mijn taken. Welke taken pak ik op en welke niet? Op zich heb ik dat allemaal wel helder in mijn hoofd. Ik denk dat ik het aan het einde van deze maand al veel beter op de rit heb. Zit nu gewoon even in een dipje.
 
Morgenmiddag is het alweer genieten op mijn werk. Hebben we een stroopwafelconcert. Jongeren met een klassieke muziekopleiding willen ervaring opdoen in optreden. Die doen ze dus ook bij ons op, en ze trakteren alle bewoners op stroopwafels! Je kunt ze vinden onder www.stroopwafelconcerten.nl 
Ja ik maak er reclame voor, gewoon omdat ik het een heel leuk idee vind. Niet omdat ik er zelf iets aan verdien. Misschien is het ook leuk voor op jouw werk. 
Helemaal feestelijk wordt het doordat het zulk mooi weer lijkt te worden dat we dit lekker buiten kunnen doen!


1 opmerking:

  1. Al die veranderingen doen er vaak geen goed aan iets wat goed werkt mag gewoon zo blijven daar lopen meer mensen tegen aan leuk dat concert

    BeantwoordenVerwijderen