25 april 2022

Besparen..... op tijd.

Tjonge wat is de tijd snel gegaan. Ik had je willen laten zien welke paaskransen we gemaakt hebben op mijn werk. Maar ja, Pasen is alweer voorbij. Ik had je de bloeiende fruitbomen in de tuin willen laten zien, maar ja, die zijn al uitgebloeid. En wéér bloeit die ene appelboom niet. Soms poppen er gedachtes in  me op om met je te delen, en zo is de dag alweer op. 

Je kunt geen nieuwsbrief, tijdschrift of social media openen of je wordt belaagd met tips om gas en electra te besparen en te besparen op je boodschappen. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zo heel veel bruikbaars uitgehaald....

Ehm, toch wel. Heb mijn temperatuur in de cv ketel voor de verwarming omlaag gezet van 80 graden naar 65 graden. Het kan zijn dat de kamer dan minder snel warm gaat worden, maar dat heb ik zo nog niet kunnen testen. Ik heb het begin april terug geschroefd. Zo koud is het nog niet geweest sindsdien. Het schijnt heel veel gas te besparen. 
We zijn op een informatieavond geweest over warmtepompen. Daar raden ze aan om als je een warmtepomp overweegt je ketel op 50 graden te zetten om te testen of je huis al geschikt is voor een warmtepomp. Als je het bij 50 graden niet warm kunt stoken, moet je eerst nog meer aan isolatie doen. 

Ik ben verder nu juist eens aan het kijken waar ik kan besparen op TIJD. 
De tijd glipt me door de vingers. Ik knipper n keer met mijn ogen en er is alweer een week voorbij. Wéér een week waarin ik voor mijn gevoel niet eens zo heel veel heb kunnen doen. 
Om eens te kijken waar mijn tijd blijft moet ik maar eens gaan bijhouden waar mijn tijd blijft. Waar zit de lekkage? Registratie wordt vaak als eerste tip gegeven als je wil weten;
-waar je geld blijft
-waar je kilo's vandaan komen
-waar je energie en gasverbruik vandaan komt.
Maar ja... opschrijven dat je €12,95 hebt uitgegeven aan boodschappen, of 2 volkorenboterhammen met 1 plak kaas op hebt, is lekker concreet. Moet ik om wijzer te worden mijn bezigheden gaan registreren? Hoe dan? In minuten? 
Daar ben ik uren mee bezig!


1 opmerking:

  1. Even over die appelboom die niet bloeit: Heb je je verdiept in het snoeien? Aan iedere tak die je snoeit, komt geen bloesem. Op internet staan veel tips. Dit jaar hangt onze appelboom weer vol met bloesem;)

    En over tijd tekort komen. Eerst inzichtelijk maken hoe jouw weekplanning eruit ziet. Waar besteedt je je tijd aan?
    Kun je taken aan een ander geven? Zoals schoonmaak? Of boodschappen laten bezorgen? Kun je de boel de boel laten, en even tijd voor jezelf nemen? (is ook mijn valkuil, maar als je 't weet, kun je er aan werken...) Geniet je wel van wat je doet?
    Groetjes Liselot

    BeantwoordenVerwijderen