04 maart 2023

Havermoutkoeken

 


Vanmiddag weer eens een ouderwets bakdagje. 
Vanmiddag zijn het havermoutkoeken geworden en een zonnepitbroodje. 
Het broodje is ein-de-lijk! weer eens gewoon gelukt! Een tijd terug heb ik een voorraadje brood-bakmixen bij de Aldi en de Lidl ingekocht. Datum en manier van opslag is allemaal dik in orde, maar het rijzen van de mix was een drama. De eerste keren bakte ik bakstenen. Wat ik ook deed, t wilde niet rijzen. Langere rijstijd, een doek op de machine om de warmte beter vast te houden, een zakje extra gist toevoegen..... t werd 'm allemaal nèt niet of helemaal niet. Vraag me niet of de mixen van de Aldi niet wilden rijzen of die van de Lidl, want dat weet ik niet meer. Toen niet op gelet. Vanmiddag had ik er eentje van de Lidl en die ging zomaar ineens goed. Als had ik hier ook een zakje gist extra toegevoegd. Officieel zou dit toch niet nodig moeten zijn, want het is een all in mix. Ik heb nog 2 zakjes all in mix, daarna koop ik het niet meer. Ik meng het zelf wel weer. Dan gaat het toch beter. 

De koeken zijn wel goed gelukt. Je ziet gelijk dat ik ze niet zo heel strak in vorm breng. Gewoon een hoopje deeg op het bakvel, even platdrukken met de vork et voilá; koeken.
Ik vind het echt van die hatseflats koeken. Een beetje meer of minder van het een of ander geeft steeds weer andere koeken. Mocht de naam havermoutkoeken nou in jouw gezin gelijk een "bah" oproepen, dan noem je ze de ene keer abrikozenkoeken, de andere keer rozijnenkoeken of cranberriekoeken, net naar wat er t meeste in zit. ;-)
Hier heb je het recept;

Recept Havermoutkoeken.
75 gr boter of margarine                   75 gr bloem
100 gr witte basterdsuiker                 85 gr havermout
1 ei                                                     75 gr amandelen of gemengde ongezouten noten, grof gehakt
1/2 theelepel kaneel
100 gr gedroogde abrikozen, of mengsel van abrikozen, rozijnen, cranberries, of wat je ook in huis hebt.
 
snufje zout als je wilt, eventueel een zakje vanillesuiker, of kokos om de koekjes te bestrooien voor het bakken
 
Smelt de boter iets en roer de suiker en ei erdoor. Dit kan t handigst met de mixer. Voeg daarna de andere ingredienten toe en schep alles goed om. Het wordt een stevige massa.
Verdeel het mengsel in kleine bergjes op de bakfolie of bakpapier. ( Ik gebruik folie, die kun je steeds opnieuw gebruiken) Druk de bergjes met de vork iets plat. Bestrooi ze desgewenst met iets kokos.
Bak ze in een voorverwarmde oven, 180 graden, ongeveer 15 minuten lichtbruin en gaar.
Af laten koelen op een taartrooster.  
 
Tijdens het bakken zag ik een héél eenvoudig recept voorbij komen voor brownies. Die ga ik eerst zelf proberen te maken. Als t goed gelukt is deel ik het recept met je. Ik had 'm al naar mijn zus opgestuurd, kan zij 'm ook al vast proberen.

4 opmerkingen:

  1. Ha die koeken lijken mij ook wel ga ik proberen.
    Broodmeel van de dekamarkt vind ik heel lekker. En.....het blijft veel langer vers. Ik kocht bij de molen hier in putten ook broodverbeteraar. Dan rijst het ook nog beter. Maar ja de molen winkel is gestopt🤷‍♀️als het mooi weer is eens in Ermelo kijken volgens mij zit daar ook een winkel bij. En broodmeel van de molen is nog lekkerder san de deka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je eens in Harderwijk komen, hebben ze ook een molenwinkel met heerlijk broodmeel.

      Verwijderen
  2. Wat apart dat jouw Aldi-broodjes niet lukken! Ik heb voor de snelle broodbakmomenten het speltbroodmix van de Aldi in huis, en dat rijst als een tierelier. Ik doe wel altijd meer water erbij dan op de verpakking staat, en ik bak het in de oven en niet in de machine. Misschien maakt dat het verschil? De smaak is ook top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is t wel dat ik er te weinig water bij heb gedaan? IK blijf t ook vreemd vinden omdat ik er eerder geen last van had. Of misschien 1 slecht rijzende partij getroffen?

      Verwijderen