15 maart 2023

Lekker de tuin in!

Vanmorgen na het sporten samen met manlief lekker de tuin in gedoken. Veel oude dode planten er uit gehaald. Ik laat altijd de potjes staan tot na de winter, ook van de éénjarigen. Als ik dan na de winter geen enkel groen puntje aan de takjes of bij de wortels zie dan gaan ze alsnog weg. Er is veel weggegaan dit jaar. Ook veel scheefgezakte rieten potjes. 
Deze manier van werken heeft me geleerd dat er veel planten die als éénarige worden verkocht, best een paar jaar méér mee kunnen. Zo heb ik intussen aardig wat Chrysanten in pot laten overleven. Hier zie je de eerste blaadjes al weer tevoorschijn gekomen. En ja, ze zijn wat later in bloei dan de exemplaren die je tegen die tijd weer overal kunt kopen. Maar je hebt wel de hele zomer voorpret van de plantjes die je ziet groeien.
Ook hebben we iets meer ruimte gemaakt voor het moestuingedeelte. We hebben het voederhuisje en een hortensia iets opgeschoven en 'n kleine meter meer ruimte voor de groenten.
Hier heb ik tuinboontjes gezaaid. Die heb ik gisteren al te weken gelegd in een bakje water. Tuinboontjes konden eigenlijk wel eerder de grond in, maar ik had er nog geen puf of tijd voor. Nu staan ze er! Zullen ze ook sneller groeien nu ze later, in een iets warmere periode gezaaid zijn?
Tuinbonen zijn klimmers. Straks, als het plexiglas niet zo hard meer nodig is komt het rekje van betonstaal links op de foto erbij waar de bonen tegenaan kunnen klimmen. 

Deze 3 plantjes is broccoli. Die had ik vorig jaar al gepoot. Kwamen uit de bak op mijn werk. Daar stonden ze met teveel tegelijk in een plastic kratje. Daar hebben we (nog) geen mogelijkheid om het in de grond te zetten. Ik heb dat toen een beetje uitgedund en deze pantjes in mijn eigen tuin gezet. Ze zijn in de nazomer en herfst niet echt veel gegroeid, maar hebben de winter goed overleefd. Misschien oogst ik er in t vroege voorjaar toch nog Broccoli van. 

Dit wordt het hoekje voor de kruiden. De Thijm had de hele winter in een potje ergens gestaan. Die hebben we nu in de volle grond gezet. Die groene sprietjes rechts is verse Bieslook. Dit komt elk jaar vanzelf weer op. 

Wel grappig om te merken hoe mijn hobby, ook gezinsleden aansteekt. Manlief stelde al meerdere keren voor het moestuinstukje groter te maken. Zoonlief vraagt of ik Peterselie en toch weer Rucola wil zaaien. Ik vrees alleen dat manlief vorig najaar een keertje te enthousiast heeft opgeruimd in de tuin; In een hoekje van de wortelen had ik een gekregen Selderijplantje neergezet. Ik wist zelf wel dat die Selderij daar stond, maar ja, ik denk dat hij t voor onkruid heeft aangezien omdat ik hem niet had afgescheiden door er een baksteen tussen te leggen.

Tot vorig jaar hebben aan de voet van deze appelboom aardbeienplantjes gestaan. Ik heb me laten vertellen dat je aardbeienplantjes niet jarenlang op dezelfde plaats kunt laten staan. Ik weet nog dat ik me vorig jaar verheugde op een leuke oogst omdat er wel veel bloemetjes aan zaten, maar aardbeien heb ik niet gezien. Kan natuurlijk ook door het weer gekomen zijn, maar toch. Komende zomer viooltjes op deze plek. 

Na het werken in de tuin was het heerlijk genieten op het bankje met een lekker vers broodje in de zon! Natuurlijk wel nog even aantekeningen gemaakt in mijn moestuin-aantekeningenboekje. Echt leuk om dan te lezen dat ik precies een jaar geleden rode bietjes heb gezaaid. Toen was het de hele week heel zonnig. Nu is het een heel wisselvallige week qua weer; Sneeuw, regen, en lente!
 
Welke boekje ik hiervoor gebruik? Deze;

Mijn MOestuinboekje, voor als je meer info wilt over het boekje. Via de link kun je 'm ook rechtstreeks  bestellen.




2 opmerkingen:

  1. Ja tuinboontjes kan nog las ik op mijn dagmoestuinkalender. En aardbeien is goed om te verplaatsen. . Hou je ze op dezelfde plek dan verjongen dan kom het ook goed. Ik ben nog niet zover

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral je beschrijving van na het werk op een bankje in de zon klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen