19 april 2023

De 7 zekerheden van een supermarkt. Zijn ze er nog wel echt?

 

Wie hier boodschappen doet, hun folders leest, of de tv raclames ziet, kent vast de plaatjes en slogans wel over de 7 zekerheden van Jumbo;
1. Laagste prijsgarantie. Elders goedkoper? Dan krijg je het gratis mee en passen we de prijs aan.  
2. Service met een glimlach. 
3. Voor Al je boodschappen.
4. Vers is ook echt vers. 
5. De 4e wachtende in rij en er kan nog een kassa open? Dan krijg je je boodschappen gratis. 
6. Niet tevreden? Geld terug of vervangend product. 
7. Jouw wensen staan centraal.

Daar wil ik het eens met je over hebben. Ik merk dat hier de "inflatie" ook lijkt toegeslagen. Je geld lijkt minder waard. De 7 zekerheden zijn niet meer zo heel zeker is mijn ervaring. 

Eén zekerheid wil ik wel vooraf benoemen; Die van service met een glimlach! Die is er inderdaad. Bij beide locaties waar ik kom merk ik een klantvriendelijkheid die hoog in het vaandel staat. Misschien komt dit doordat ze mij herkennen, maar ik zie het de medewerkers ook naar anderen doen. Dus alle complimenten naar deze medewerkers! (Die krijgen ze ook van me hoor.)

Die laagste prijs garantie. Daarin lijkt de ontwaarding ook toegeslagen in de voorwaarden. Ik wist de prijs van de rollen beschuit zo ongeveer uit mijn hoofd. Op een gegeven moment winkelde ik in een supermarkt in de binnenstad. Ik zie daar de prijs van de rollen beschuit en vraag me af of die zo veranderd zijn. Omdat ik toen al veel boodschappen in mijn karretje had liggen heb ik het er op dat moment bij gelaten. Een paar dagen later was ik weer bij de Jumbo en zag ik de veel hogere prijs van de rollen beschuit in de Jumbo. Had ik het dus toch goed gezien. In de stad waren ze echt flink goedkoper! (En niet omdat ze er in de aanbieding waren. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je geen aanbiedingsprijzen vergelijkt met reguliere prijzen.) Toen ik bij de kassa aangaf dat ze daaar veel goedkoper waren, zei de medewerkster dat dit alleen maar geldig was bij aankopen bij de Boni. Niet meer bij de andere supermarkten. Daar sta je dan. Ja, was verandering van het beleid zei ze en kon zij ook niets aan doen.

Vers is ook echt vers. Vroeger kreeg je het product gratis mee als je iets in de winkel vond met de datum van vandaag. Tegenwoordig vind je die in een grabbelbak en betaal je er vaak nog meer dan de helft van de waarde voor. Een aanbieding van een écht vers product is vaak nog goedkoper. 

Die 7 waarheden vind ik niet zo heel erg waar meer. 
Wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ben jij wel eens met een goedkoper product van elders naar je Jumbo gegaan? Hoe ging dat?
En ben jij wel eens vierde wachtende in de rij geweest? Of was dat net die mevrouw achter je met een hele volle kar? 
Of heb je wel eens klanten meegemaakt die er juist op uit zijn om voordeel te behalen bij 1 van deze 7 zekerheden? Als je dat ziet, weet je eigenlijk ook dat het nog steeds wel zo werkt. 
Ik zie het zo niet meer in mijn winkels. Vandaar dat ik best benieuwd ben naar jouw reacties.


4 opmerkingen:

  1. Gratis boodschappen bij vier wachtenden is ook achterhaald, want door de komst van de snelkassa zijn er nog maar 2 gewone kassas en kan er dus geen extra kassa meer open op drukke momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is flink opletten wat mij opvalt is dat de boni ook weer prijzen naar beneden doet . Jumbo is flink wat omhoog gegaan . Ik doe op het moment veel boodschappen bij de boni. En af en toe bij de vriendelijke jumbo die heeft meer assortiment als je iets bijzonders nodig hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De 4e in de rij is hier in Tilburg ook niet meer.
    Ik heb jaren geleden ook gezegt ik ben de 4e, dat had de kassière niet gezien dus geen gratis boodschappen en er lagen er maar 4 in mijn karretje.
    En ze zijn erg duur geworden ik ga nu vaak naar de Netto dat scheelt een stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat je die service met een glimlach herkent! Dat vind ik toch wel één van de fijnste dingen. Vriendelijke medewerkers.

    BeantwoordenVerwijderen