08 mei 2023

Dankzij de griep geen overstroming in huis!

 sNachts merkte ik al een rare ademhaling; alsof de lucht heel stoffig was. Die dinsdagochtend heb ik nog gewoon sport en spel gegeven op de afdeling, maar wist thuis niet hoe gauw ik mijn bed op moest zoeken. Met 3 dekens en  met wollen sokken aan lag ik nog te rillen in bed. Griep!

Na een paar dagen koorts met veel hoesten en slapen begin je dan kalmpjes aan weer een beetje door het huis te drentelen.

Ik merk wel dat ik nog erg weinig energie heb. Maar daar had het onweer geen boodschap aan! Tijdens een flinke bui kwam het water ineens tot de bovenste drempel van de keuken! 

Wat was ik blij dat ik thuis was en het zag gebeuren! 

Nu kon ik een gil naar boven geven en zoonlief roepen om te komen hozen! Eerst gauw sokken uit, teenslippers aan, regenponcho uit de fietstas gegrepen en in pyama, ochtendjas en regenponcho het water met de grote bezems richting de steeg vegen. 

De bestrating is toen zo aangelegd dat het richting het putje zou stromen en het water van de andere helft van de tuin naar de steeg. Maar als er dan teveel tegelijk vanuit de dakoot én van het terras in het putje stroomt gaat het mis. Ook in de gootsteen, wc en wastafeltje in de wc hoorde ik het water al borrelen. 

Zó trof ik het wastafeltje in de wc aan na de bui. Bah!
Wat was ik blij dat ik door de griep thuis was. Zoonlief merkte wel dat het erg hard ging, maar had er helemaal geen erg in dat het al bij de bovenste drempel stond. Het water zou dan echt de keuken wel ingestroomd zijn. 
Na het hozen de bezems weer op hun plek, de keukenvloer gedroogd,  wastafel gesopt, kletsnatte deurmat naar het fietsenhok en dan na een lekker warme douche weer bijtanken in bed. 

Betekent dus;

- Dat we de bestrating in de tuin moeten gaan aapassen. Dit is niet de 1e keer dat ik heb moeten hozen. En met de toenemende plensbuien in de zomers wordt dit risico alleen maar groter.

- Dat ik de volgende keer de gietijzeren putdeksel er zo snel mogelijk af moet zien te tillen bij zo'n bui. Dat zal wel lukken met een schroevendraaier die in de keukenla ligt.

- Dat ik mijn regenlaarzen maar binnen ga zetten en niet meer in de schuur. Als ik eerst tot aan mijn enkels door het water moet om bij mijn regenlaarzen te komen heb ik al natte voeten.




5 opmerkingen:

  1. Maar goed dat je thuis was,maar niet fijn als je de griep hebt en niet lekker bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 🍇🍉🍐🍋🍌🍍🍎💐

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook altijd die borrelende wasbakken en wc! Paar keer met hoosbuien enorme waterschade gehad. Hier is het probleem dat een hoosbui afvoeren via riool niet kan omdat iedereen zijn regenpijp op het riool heeft aangesloten en het riool gewoon vol is. Dan komt het water naar binnen(en de dakgoot stroomt over) binnen is de enige plek waar het nog weg kan.
    Ik heb nu een overloop op de regenpijp zitten(bladvanger/overloop) die bij hoosbuien het water uit de regenpijp laat stromen zodat het niet naar riool hoeft. Het komt nu in de tuin terecht waar het de grond ingaat. Afkoppelen wordt het ook wel genoemd. Voor 15 euro geen ellende meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, dat ziet er dramatisch uit zeg! Goed dat je thuis was inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen