11 april 2023

Op zoek naar (Instant-) Cappuccino zonder suiker.

Soms is een snel bakkie instantcappuccino best even makkelijk en lekker. 
Twee schepjes in je mok, heet water erop en klaar ben je. Voor manlief is er geen keus: Er is maar 1 soort. Die vertel ik je straks. 
Voor mezelf wilde ik er eentje zonder suiker. Gewone koffie drink ik ook zonder suiker. 
Nu heeft suiker heel veel verschillende namen. Glucosestroop, maltodextrine, en nog minstens 40 andere namen.
Maar hoe je het ook noemt; het blijft suiker. 
Het is bij de ingredientenlijst op de verpakking zo dat ze altijd moeten beginnen met wat er het meeste in zit. Bij de één is dat de glucosestroop, bij de ander melkpoeder.
 

Eerst dacht ik dus na lang zoeken eindelijk een cappuccino gevonden te hebben zonder suiker  omdat er geen suiker of glucosestroop opstaat in de ingredientenlijst! 
Pas bij een tweede blik las ik dat er bij de voedingswaardelijst evenveel suiker in zit als waar er glucosestroop is gebruikt. Dan klopt er iets niet...
 
Ik had t kunnen weten: Lactose is een melksuiker. Dus ook een suiker. En als je daar maar genoeg van indoet kom je ook aan 22 gram suiker per 100 gram poeder.  Ik ben geen voedingskundige, dus heb geen flauw idee of melksuiker beter of slechter is dan glucosestroop of malltodextrine! Wie het wel weet mag het zeggen.
 
Verder gezocht naar instant-cappucino zonder suiker...
Ik heb t nog niet gevonden. Als ik een cappuccino zonder suiker wil zal ik m toch zelf gaan maken. Gewoon van koffie en opgeklopte warme melk. 

Nu de instant cappuccino voor manlief. Hij mag geen melk. Zijn darmen reageren sterk op melkeiwit (=Casseïne). Dat is wat anders dan lactose. Lactosevrije melk helpt voor hem niet.
Ook voor hem hebben we vaak cappuccino gemaakt van amandelmelk of havermelk, maar echt lekker vond hij het toch niet. Hij is inmiddels helemaal verknocht aan de instant cappuccino van Nespresso met amandelmelk. Eigenlijk is het de Amandel- macchiato, maar wij noemen het cappuccino. 
 

En om het onderling vergelijken makkelijk te maken staat hier geen voedingswaarde per 100 gram op, maar per portie of per zakje van 16 gram. 
 
Wij waren helemaal blij dat er iéts op dit gebied te koop was. Was. 
Eerst kon je het bij onze Jumbo en AH kopen. Bij de Jumbo is het al lang niet meer te koop. Toen stopte heb bij de locale AH. Sinds kort kan ik het ook niet meer online bij AH bestellen.
Ik blijf het gek vinden dat bij een groeiende markt voor alternatief spul dat de verkoop hiervan zo ingeperkt wordt. Loopt dit dan niet?
 
Ik vond het bij Bol.com, maar dan moet ik 6 dozen tegelijk bestellen. Nou ja, het is gelukkig heel lang houdbaar.





1 opmerking: