03 juli 2017

Zieke Merels?



Vorig jaar hadden we ze ook in de tuin; Ik noemde ze frommelmerels. Omdat ze er helemaal verfrommeld uit zien. Vaal, kaal hier en daar, en ze ogen ook niet echt fit. Zeker deze niet,  hier op de foto van vandaag. Nam ook een rare houding aan. Maar dat kan ook mijn interpretatie zijn. Als de vogel heldere kleuren had, zou ik gedacht hebben dat hij zich opwarmt aan de zon.

Zijn ze ziek?
Zijn ze oververmoeid van het zorgen voor de jongen?
Of zijn ze gewoon in de rui?

Ik heb even gegoogeld. Er schijnt inderdaad een virus te heersen onder Merels. De artikelen die ik vond zijn al wel bijna een jaar oud.
http://nos.nl/artikel/2133645-dodelijke-merelziekte-treft-nu-ook-nederland.html

 Bij mensen hebben we in de winter altijd last van virussen. Zou dit voor vogels nu zo ongeveer zijn, zo tot eind zomer?
Erg florisant zien deze er niet uit.





3 opmerkingen:

  1. Dit is al een aantal jaren aan de gang. Ik vraag me af of het mogelijk iets met het milieu te maken heeft. Kortgeleden kwam ik erachter dat er bijengif (neonicotonoiden) in potgrond zit. Staat niet op de verpakking maar wordt natuurlijk veel in de tuin gebruikt. Wat voor effect heeft dit spul op andere insekten, wormen en bodemleven. Merels eten tenslotte ook wormen en zitten graag in stadstuinen. Hier wel merels. Heel maf, ze lieten de rode bessen voor wat ze waren, terwijl die goed te zien waren. En de gele frambozen die veel lastiger te zien zijn, pikken ze van mijn frambozenstruik. Toch maar een net er overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat sneu zeg! Die merel ziet er echt niet goed uit! Alsof hij zich heel rot voelt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn het niet gewoon jonkies die nog niet het uiteindelijke verenpak hebben? De vacht van een hond verandert ook als hij/zij een oudere pup wordt.

    Zo vingen wij vorige week een kauw op die niet met de groep mee kon vliegen en zielig op de grond zat. Hij hupte wel met ons mee naar huis en daar heb ik hem op een rustig plekje in een grote doos met een jas erover laten bijkomen. Na een paar uurtjes is hij vanzelf weer weggevlogen. Ik vroeg me toen ook af waarom hij zo bij moest komen. Maar kauwen zullen vast die merelziekte niet krijgen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen