06 februari 2018

Weer aan het haken en handwerken.

Ben weer aan het haken geslagen.
Ik weet nog niet precies hoe het gaat worden. Een shirtje of een topje, dat hangt er van af hoeveel katoen ik uiteindelijk zal blijken te hebben. Hoe het uit gaat pakken.
Dit is wat ik heb;

Dit is de steek waar ik mee begonnen ben;


Deze haaksteek heb ik uit een oude Sandra. Een breiblad van mei 1986! Ik gebruik alleen het patroon van de steek, niet van het truitje. Want ik weet niet of ik katoen genoeg heb. Het is een restje die er nog lag. Heb ik genoeg dan wordt het een shirtje met korte mouwtjes, heb ik te kort dan kijk ik of ik er een kleur bij kan krijgen, of wordt het een hemdje.


Ik heb wel meer zulke oude tijdschriften. Het leuke is dat er zo verschrikkelijk veel van vroeger terug komt dat je veel dingen zo opnieuw kunt maken. Veel dingen zijn nu zooo jaren 70! En nu zooo in de mode; macramé, plantenhangers aan het plafond, geknoopte armbandjes. Het haken en breien is ook weer helemaal terug. Het zou mij niet verbazen als straks de Hema breiboeken weer in de winkel liggen!

Ik ben eigenlijk al van kinds af aan bezig met deze dingen. Zelfs toen ze volgens de mode nog oubollig waren. Hierdoor is het voor mij een makkie om dit op te pakken. Een plantenhanger knoop ik zo in elkaar. De technieken zijn niet anders, de materialen wel. De plantenhanger van toen waren van dat stugge harde sisaltouw. Nu gebruik je Zpaggettilint of ander, maar zachter touw dan die harde sisal.

In februari mag ik ook even de creavereniging overnemen van een collega die vertrokken is. Dan ga ik placemats borduren. Dit heb ik jaren geleden eens gedaan op een andere locatie, dus volgende maand daar. Ik heb er geen patroon van, dit gaat gewoon uit de vrije hand. Hoe ik dat ga doen? Net zoals ik dat toen al beschreven heb. Dat lees je als je op deze link klikt.

Zoals bijna alle activiteiten gaan ook deze verenigingen straks over naar vrijwilligers. Dus als jij creatief bent en het leuk vind om dit over te dragen aan ouderen, laat het me dan weten. Misschien kun je met een team creatievelingen de verenigingen laten voortbestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten