07 februari 2019

Gaan we zonnepanelen kopen in Harderwijk?


Het zit er aan te komen! We kunnen Zonnepanelen kopen!
Gisteravond ben ik naar een informatie avond geweest over zonnepanelen. Wie mij een beetje kent weet dat ik ze al heel lang wilde.

Maar via www.zonatlas.nl werd al heel snel duidelijk dat ze niet echt op ons dak konden. Ons dak zou niet geschikt zijn. Niet matig geschikt (oranje) maar echt niet geschikt (rood). Tijdens vriendschapsgesprekken werd wel geopperd om toch eens een bedrijf langs te laten komen om te laten kijken of het niet alsnog mogelijk zou kunnen zijn. Maar dat vind ik dan toch wat griezelig, misschien is die verkoper dan wel erg optimistisch over de opbrengst...Bovendien drukt het gewicht van het dak de muren toch al iets naar buiten... Kunnen daar wel zware panelen bovenop? Met panelen op het dak van Sonnevanck hoef ik me hier geen zorgen over te maken.

Nu is er ook voor Harderwijkers een actie om samen zonnepanelen te kopen en die op het dak van een organisatie of bedrijf te leggen.
Hiervoor hoef je niet eens een koophuis te hebben!
Zelfs als je 6 hoog in de flat woont kun je meedoen! Je hebt immers geen eigen dak nodig. Het is een actie die inspeelt op landelijke plannen en regels. Of er handig gebruik van maakt, net hoe je het noemt.
Bewoners met postcode 3841, 3842, 3843, 3844, 3845 en 3847 kunnen hier aan meedoen. Dit wordt de postcoderoosregeling genoemd.
Alle 12.000 huishoudens uit deze postcodes kunnen hier aan meedoen. Ook huurders.

Ik sluit wat linkjes bij waar je er meer over kunt lezen. Er zijn linkjes met algemene informatie en met informatie over echt dit project.

https://www.postcoderoosregeling.nl/

https://financieel.infonu.nl/geld/188568-zonnepanelen-salderingsregeling-en-postcoderoosregeling.html

https://www.endura-harderwijk.nl/projecten/meedoen-postcoderoos-sonnevanck/

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/ook-postcoderoosregeling-gaat-vanaf-2020-op-de-schop/

Het wordt een coöperatie, een beetje net zo iets als bij een vereniging van eigenaren. Daar beslis je ook samen. Je kunt panelen kopen die per stuk 265,- gaan kosten, als er 600 panelen geplaatst gaan worden. Ze worden goedkoper als er tot max. 900 panelen geplaatst kunnen gaan worden. Via de provincie krijgen we nog een extra subsidie als er minimaal 50 huishoudens meedoen. Gaat dit allemaal lukken, dan wordt het pas echt voordeliger! Dan hebben we de aanschafprijs des te eerder terugverdiend. Voor hoeveel panelen zou er nu al ingeschreven zijn?

In mijn eigen rekensommen reken ik me niet rijk en ga dus uit van de prijs van 265,- per stuk.
In de postcoderoosregeling die nu op tafel ligt hoeven we straks geen energiebelasting meer te betalen over de hoeveelheid zelf opgewekte energie. Dit ligt al als afspraak voor de komende 15 jaar.

Voorbeeldsom? Wij verbruiken nu ongeveer 2700 Kwh per jaar. 1 paneel levert gemiddeld 245 Kwh per jaar. Stel dat wij 10 panelen aanschaffen, dan scheelt ons  al gauw 275,- aan stroomkosten per jaar! Je kunt gewoon bij je eigen leverancier blijven als je dat wilt.

Wij overwegen om hier aan mee te gaan doen. Het lijkt ons een goed plan!

Hebben jullie hier ook al eens over nagedacht? Lijkt het jou ook wel wat, of durf je er niet goed aan te beginnen?
Heb jij ook zo iets in jouw omgeving? Of heb je er al ervaring mee? Hoe bevalt je dit dan?
We horen het graag!

3 opmerkingen:

  1. Realiseer je wel dat ook bij de postcoderoosregeling de afspraak van 15 jaar op de schop gaat en het nog maar de vraag is of de subsidie even goed uitpakt als de salderingsregeling.
    (niet denk ik anders zou de regeling niet worden aangepast)
    Stel dat de subsidie de helft wordt van de salderingsregeling dan leg je er geld op toe in die 15 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat degenen die nu nog een afspraak maken in het oude regime,(lees vóór 2020) dat die afspraken wel blijvend zijn. Voor de plannen die in 2020 gerealiseerd worden, gaan dan weer andere regels gelden. Zo heb ik het begrepen. Toch blijf ik het spannend vinden, ze hebben het over een terugverdientijd van 9 jaar. Maar ook over een rendement van 6 - 9 %. Dit begrijp ik nog niet helemaal. Misschien komt dat begrijpen nog?

      Verwijderen
  2. Dat klinkt goed inderdaad. En zoiets samen doen is vaak ook financieel voordeliger.

    BeantwoordenVerwijderen