20 maart 2019

De stemhulp waterschappen en provincie. Kretologie of helpt t echt?

Vandaag mogen we stemmen voor de provincie en de waterschappen.
Van de waterschappen weet ik wel ongeveer wat ze doen, maar wie welke keuze maakt? Geen flauw idee. Ik kan ervoor kiezen dan maar niet te stemmen op de waterschappen, maar dat is wel de weg van de minste weerstand. Dus toch maar eens kijken wat er mogelijk is zonder een hele studie te moeten maken van alle groepen die op de lijsten staan voor de waterschapsverkiezingen.

Voor het waterschap had ik al eens eerder de stemhulp gedaan.
Ik kwam wel op bekend terrein uit bij de uitslag, maar het gaf mij toch een onbevredigend gevoel.
Ik moest reageren op een stelling door een schuifje te verplaatsen. Ik kon dan ergens tussen helemaal eens of helemaal oneens gaan staan. Maar ja, wáár ben ik het dan wel of niet mee eens? en waarom zou ik daar wel of niet mee eens zijn? Welke gevolgen heeft mijn wel of niet mee eens? Voor mij was die manier van stemhulp krijgen dus niks.

Zonet heb ik het anders gedaan. Ik ben opnieuw naar de stemhulp waterschappen gegaan. Daar moet je eerst je postcode invullen om zo de informatie te krijgen over jouw eigen gebied waar je woont.
Daarna kom je bij de stellingen. Je kunt gelijk met de schuifjes gaan werken om te laten weten waar je het wel of niet mee eens bent. Ik wil je dan de tip meegeven om niet te snel ergens helemaal mee eens of oneens te zijn, maar eerst verder te lezen.

Praktijkvoorbeeldje? In de stemhulp werd gevraagd of men waterschapsbelasting per inwoner per huishouden moet gaan betalen. Een eerste reactie zou ja tuurlijk kunnen zijn. Logisch toch?
Uit eigen ervaring van toen we hier kwamen wonen denk ik daar anders over. Voor ons hebben 2 mensen in dit huis gewoond. Wij gingen er met 5 mensen wonen. Als je ergens gaat wonen word je waterverbruik ingeschat op het verbruik van de vorige bewoners. Dat was 300 m3. 300! Met ons vijven verbruikten wij echt veel minder. Dus ben ik niet voor waterbelasting naar inwoners, maar zet het op de hoeveelheid verbruikt water.
Links onderaan kun je klikken op een roze button met Wat vinden de partijen? Per stelling vind je dan de verkorte reactie (Motivering) van alle betrokken partijen. Dit gaf mij een hoop nieuwe inzichten. Ook vaak een o ja, dat is óók zo. fijn dit nog even mee te kunnen  nemen. Na het lezen van de motivaties van de partijen kun je dan alsnog gaan schuiven. Moet zelfs, om bij de volgende stelling te komen.
Ik wil je echt de tip meegeven om die stemhulp eens zó door te nemen, stelling voor stelling. Het gaf mij een hoop duidelijkheid hoe men denkt over bepaalde dingen. En wat er bij komt kijken bij het waterbeheer. Voor mij kwam het begrip waterschap meer tot leven.

Ook zo proberen? klik op de link en je komt direct bij de stemhulp waterschappen.

Stemhulp waterschap

Voor de provincie verkiezingen is er net zo iets.
Kun je ook gelijk je eigen reactie geven of eerst lezen wat de partijen er over te zeggen hebben. Daar heb je de keuze in eens, oneens of geen van beide. Je antwoord is dan wat stelliger. ja of nee. Bij wat vinden de partijen zie je dan ook gelijk een rijtje met partijen die het er wel of niet mee eens zijn. Na het aanklikken van een partij zie je hun reden van eens of oneens. Je moet dan wel eerst die partij aanklikken. Een nadeel hiervan vind ik dat je dan kunt blijven hangen in je eigen partij, zonder de gedachten van de ander te zien. Maar ja, er doen ook zo veel partijen mee, dat het niet in een oogopslag te zien is.
Voor de stemwijzer provinciale verkiezingen moet je hier zijn;

https://stemwijzer.nl/

Veel succes in het bepalen en uitbrengen van je stem! Wij gaan vanavond met z'n drieën tegelijk stemmen. In onze eigen wijk, dus we komen altijd wel bekenden tegen. Gezellig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten