14 maart 2019

Klimaatmars? Loop eens een rondje om je school!

Scholieren hebben vandaag opnieuw gedemonstreerd voor het klimaat. Een nobel streven.

Ik wil ze uitdagen om hun klimaatronde eens om hun school heen te lopen. En loop daarbij ook de route tussen je school en de winkel. Als je dan toch aan het lopen bent, ruim dan ook je rommel op.

Dagelijks zwerfvuil te zien na de schoolpauze.
Een klimaatmars lopen is 1 ding. Klimaat- of millieubeschermend handelen is een ander ding.

Ik denk, als hun ma klimaatmaatregelen thuis neemt, het huis dan te klein is:
- Niet meer met de auto naar school brengen als het regent.
- Is school tot zo'n 15 km verderop? Op de fiets!
- Alleen de groenten van het seizoen, dus geen verse aardbeien  of mango's met kerst.
- Langer dan 5 minuten onder de douche? Koude kraan.
- Afdrogen na het douchen kan best met een kleinere en gisteren ook gebruikte handdoek. Niet steeds 'n schone. Van het douchen wordt je toch schoon? Dan is je handdoek ook niet vies na 1 keertje.
- Minstens 3 jaar doen met je mobieltje.
- Melk is echt niet bedorven als de Tenminste Houdbaarheid Tot datum 1 dag voorbij is.
- De inhoud van de kledingkast kan gehalveerd. Nieuwe kleding alleen via kringloop.
- Niet alleen kleding, maar ook veel andere spullen die je nodig hebt.
- Eten van gisteren en eergisteren is nog steeds eten. Zelfs eetbaar.
- Alleen de woonkamer wordt nog verwarmd.
- Geen vliegvakanties meer.
-.............

Dit is natuurlijk maar een losse greep kleine maatregelen. En bij die greep gaat het me meer om de gedachtengang. Heel veel kinderen hebben vandaag gedemonstreerd voor een beter klimaat. Hoe denken ze die te bereiken? Welke gevolgen heeft hun eigen gedrag?  Ik vrees dat ze dit toch nog niet helemaal door hebben.
De ma die ik net noemde voelt zich vaak een roepende in de woestijn. Zeker als ze weer eens onderaan de trap staat de blèren dat de douche uit moet.

Of zijn er kinderen, jongeren die de klimaatmars gelopen hebben die nu hun levensstijl radicaal hebben omgegooid? Ik hoor graag van je. Wat heb je veranderd?



7 opmerkingen:

  1. Je generaliseert wel een beetje. Net als bij volwassenen zijn er veel onderlinge verschillen tussen kinderen.
    Natuurlijk zullen er jongelui zijn die maar wat aan rotzooien, maar er zijn ook heel veel tieners die erg principieel zijn en vanuit hun overtuiging proberen te leven.
    Ik weet waar ik over praat. Ik heb bijna 40 jaar lesgegeven in het voortgezet onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk! In dit stuk had ik ook de jongeren kunnen benoemen die wel zelf werk maken van hun eigen klimaatinvloed. Toch heb ik er nu voor gekozen dit deze keer niet te doen. Meestal probeer ik als ik ergens over schrijf wat als niet al te positief kan overkomen, de dingen van meerdere kanten te beschrijven.
      Mede ingegeven door wat ik om me heen zie met groepen scholieren en hoorde over de bende die door klimaatdemonstreerders in de trein is achtergelaten besloot ik om dit nu niet te doen.
      Dus klimaatdemonstreerder die mee geweest is; Ik nodig je uit om te reageren en te schrijven welke stappen je ook in je dagelijks leven hebt gezet. Je reacties zijn welkom!

      Verwijderen
  2. Je slaat de spijker precies op zijn kop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je ze in de rij zien staan na de eerste klimaatmars,na afloop wisten ze niet hoe gauw ze naar MacDonald moesten komen,Hannie heeft gelijk!Verbeter de wereld,begin bij jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Typisch weer reacties van (zich schuldig voelende?) volwassenen.
    Wij, onze generatie en de generatie voor ons, zijn schuldig aan de opwarming van de aarde. Misschien niet bewust, onze ouders wilden een beter leven voor ons (hun kinderen) en wij willen dat ook.
    Tuurlijk zijn deze scholieren geen heiligen, die meteen alles goed doen maar zij zijn zich wel bewust van het grote geheel!
    Zeker christelijke mensen zouden moeten weten dat wij de aarde te leen hebben om door te geven aan onze kinderen!
    Deze laatdunkendheid getuigt van weinig begrip voor het probleem en totaal geen begrip voor jonge mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Janne,
      Waarschijnlijk zijn we schuldig aan de opwarming. Maar zelf benoem je de oorzaak al; Toen waren we het ons niet bewust en wisten we het niet. Over CO2 uitstoot hadden we nooit gehoord. Opwarmende aarde? Geen idee!
      Met de kennis van nu kunnen we veel meer doen/laten. We zijn ons nu veel meer bewust van wat we veroorzaken op grote en kleine schaal. Maar roepen dat de regering het klimaat aan moet pakken en je eigen handelen niet onder de loep nemen werkt niet. Bovendien heb je als je de regering de klimaat maatregelen laat nemen geen invloed op hoe dan. Daar waar je wel invloed op hebt kun en moet je doen. En dat zie ik niet bij veel jongeren.

      Verwijderen
    2. hoezo "zeker christelijke mensen"? kunnen anderen niet nadenken?
      Berber

      Verwijderen