24 maart 2019

Tweede ronde voor je groente



Basilicum, klaar voor de tweede ronde.
We kunnen het hele jaar door verse groenten en kruiden in de supermarkten kopen. Vaak is het veel te veel voor één keer en loop je de kans dat het ligt te verpieteren in de koelkast. Van de Basilicum die ik gekocht had heb ik van enkele takjes de onderste blaadjes afgehaald en ze in het water gezet. Je ziet dat ze zijn gaan wortelen. Nog even poten en ik heb gelijk genoeg Basilicum voor de hele zomer.

Lenteui. Groeit wel door in een laagje water.

Ik had nog wat over van het bosje Lenteuitjes. Die heb ik in een klein laagje water weggezet. Hooguit 2 - 3 cm diep. En al wekenlang knip ik hier van af wat ik nodig heb. Dit vaasje waar ze nu in staan is trouwens niet heel erg handig. Een glazen vaasje is beter, omdat je dan beter ziet of er nog wel water in staat.

Boven op zolder heb ik al een klein beetje voorgezaaid voor straks in de moestuin (formaat postzegel, maar toch moestuin)
De kaartjes van de AH Moestuintjes actie van vorig jaar zijn ook in hergebruik. Voor die kleine potjes zijn ze gewoon erg makkelijk. Hier heb ik alvast peterselie, wortel en spercieboontjes voorgezaaid.

In de tuin staat onder een bekertje van de snoeptomaatjes een restje van de bleekselderij. Het kontje van de bleekselderij heb ik niet weggegooid, maar ook in een laagje water gezet van zo'n 2 cm. Het heeft wortel geschoten en staat nu in de tuin. Daar heb ik nu net geen foto van. Komt een andere keer.

Met Prei en andijvie werkt deze methode ook prima!
Ik vind dit experimenteren leuk om te doen en het bespaart ook nog.
 
Heb jij ook wel eens geprobeerd met een groente om deze door te kweken? Met welke groente? Hoe was het resultaat? Misschien zijn er nog wel meer groenten waarbij het dóórkweken ook goed werkt.


3 opmerkingen:

  1. Ja dat doe ik geregeld ik heb dat jaren geleden gelezen en dat noemen ze 2e hands groenten.
    Je kunt dit ook doen met snijselderij en prei kontjes de onderkant in wat water zetten en daarna in de tuin als er wortels aan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groenten heb ik op die manier nog niet doorgekweekt maar ik gebruik wel vaak zaad van groenten van het jaar voordien : staakbonen, courgettes, pompoenen, selder, lavas,....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vorig jaar tomaten gekweekt van een supermarkttomaat. Een tomaat in schijfjes gesneden, de schijfjes in een bakje potgrond gestopt, uitgedund totdat ik vier plantjes overhield en daarvan tot in oktober tomaten geoogst! Het kostte me bijna niets en smaakte heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen