04 mei 2020

Bestrijden wij Corona wel op de juiste manier in de supermarkt?

Het is al een paar keer door mijn hoofd gegaan tijdens het boodschappen doen.
Doen wij hier in Nederland wel op de juiste manier aan Coronapreventie?

Ja, als ik er aan kom lopen heeft een hele vriendelijke medewerker de winkelwagen of het mandje al voor mij ontsmet. Wel makkelijk, hoef nu geen winkelmagenmuntje uit m'n zak te vissen. Met het schone karretje of mandje loop ik de winkel in. En daar begint het.
Met mijn misschien wel besmette handen pak ik de frambozenkwark op om zo bij de perzikkwark te kunnen. De frambozenkwark zet ik weer terug in het schap. Daarna pakt de mevrouw na mij de frambozenkwark uit het schap. Wij ronden allebei onze boodschappen af en na ons gebruik worden de karretjes weer ontsmet. Maar mevrouw heeft het bakje frambozenkwark in haar fietstas mee naar huis.

In februari hadden wij nog amper maatregelen tegen Corona. Toen waren wij in Liberia. Daar was het al een ongeschreven wet dat iedereen voor het binnengaan van een winkel of hotel, zijn handen moest wassen met water en desinfectiemiddel uit een emmer met een kraantje.

foto van Zoa Liberia

En dat ontsmettingsmiddel stonk bij sommige winkels behoorlijk. Ouderwets desinfectiespul. Daarna afdrogen met papieren handdoekjes. Of de handen inwrijven met handgel of met desinfecterende doekjes. En er stond echt iemand naast de emmer om jou te helpen herinneren als je er niet aan dacht om je handen te wassen. Ik ga dan met schone handen de winkel in. Die schoon blijven tot ik ga hoesten of aan m'n neus kom. Dus heel erg effectief is dit ook niet, maar voelt wel beter.

In een enkele winkel in mijn stad kwam ik deze laatste werkwijze ook tegen, omdat klanten toch even tussen de kaarten en boeken willen kijken. En wij volwassenen kijken ook met de handen. Weet je nog, dat u tegen je peuter zei dat hij wel mocht kijken met zijn ogen, maar niet met zijn zijn handen, of zelfs moest kijken met zijn handen op zijn rug?

Natuurlijk kunnen we niet echt vergelijken met Liberia, omdat wij allemaal stromend water in huis hebben en als vanzelf regelmatig de handen wassen. Daar zijn veel huishoudens waar het niet kan. Ook zij komen in de winkel.

Ik als klant zou het liefst voor het binnengaan mijn handen ontsmetten, maar dit kan niet overal.

Met welke methode denk jij dat je als klant het meeste bent beschermd?

Als jij een winkel zou beheren, welke methode denk je dat het meest effectief is?

(Voor het gemak en dit stuk ga ik er even van uit dat alle desinfectiemiddelen gewoon werken. Welk desinfectiemiddel het best werkt en of het allemaal wel zo goed werkt als wij denken is een heel andere discussie.)

10 opmerkingen:

  1. Het is denk ik een illusie om te denken dat je boodschappen kan doen zonder gevaar voor besmetting van wat voor een ziekte dan ook. In het pre-COVID 19 tijdperk pakte ik de karretjes altijd vast met de mouwen van mijn jas. Bij het thuiskomen waste ik mijn handen met warm water en zeep. En de boodschappen gaf ik een sopje voordat ik ze opborg of gebruikte. Ik voelde me daar goed bij en ik hoef er nu niet eens bij na te denken of ik wel hygiënisch bezig ben. Van mij hoeven ze de karretjes niet te ontsmetten. Misschien dat de karretjes sowieso eens in de zoveel tijd schoongemaakt kunnen worden, maar dat vond ik altijd al.

    Wat ik wel vervelend vind is dat je bij bepaalde supermarkten/winkels een bepaalde looproute moet volgen. Ik ben daardoor veel langer in deze winkels dan voorheen en kom in bepaalde gangpaden veel meer mensen tegen, waardoor theoretisch het risico groter wordt om een virus op te lopen.

    Maar we zijn hier verwend tov Liberia.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. och ja, die vaste looproutes! Verschrikkelijke uitvinding.Werkt ook niet. Liep je vroeger naar het pad ernaast als het je te vol werd, nu kan dit niet meer. Moet je wachten tot degene voor je doorgelopen is. Of als je zelf staat te kiezen, staat er al snel een achter in je nek te hijgen om vooral door te lopen. Dat winkelt niet echt lekker. Is wel voordelig winkelen, minder gelegenheid voor impulsieve aankopen. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik doe boodschappen online en bij de boerenwinkel.Twee mogen er naar binnen, er staat voor de winkel ontsmettingsmiddel om je handen mee te ontsmetten.Iedereen wacht netjes in de rij(met afstand) tot er iemand naar buiten komt, dan gaat er weer iemand naar binnen.
    Vandaag was ik even in een andere winkel...bij de kassa kwam de medewerker van zijn plek en ging dicht tegen me aan staan. WTF?? Dus ik vraag of hij afstand kan houden, gaat hij op mij schelden...ik kon geen kant op! Ik voelde me zo naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me voorstellen! Juist omdat het een medewerker is. al hoor ik verhalen van medewerkers die juist weer veel last hebben van eigenwijze klanten. Zelf merk ik in de winkels meer beleefdheid dan vroeger. Ik hoop dat het zo blijft.

      Verwijderen
  3. Voor ik het ontsmette wagentje pak doe ik schone latex handschoenen aan. Ik trek mijn onweergezicht en ga de winkel in. Mijn boodschappen, plus die van mijn broer, doe ik zo vlug mogelijk en ik betaal contactloos.
    Krat voor mijn broer, krat voor mezelf achter in de auto. Het karretje breng ik terug, doe handschoenen zo uit dat ik de buitenkant niet raak en gooi ze in de prullenbak.
    De boodschappenkrat voor mijn broer zet ik voor zijn deur, we zwaaien en ik neem een lege, ontsmette krat mee terug. De kosten die ik gemaakt heb voor mijn broer staan al op mijn rekening voor ik thuis ben (25 km verderop)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bravo voor je stukje.
    Ik doe mijn boodschappen net als Janne van de reactie hierboven.

    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werk in een winkel. Wij hebben net zoveel winkelwagentjes buiten staan, als dat er klanten tegelijk binnen mogen. Karretjes op? Even in de rij wachten. Er staat een beveiliger bij de deur (triest maar nodig), en die ontsmet de karretjes na gebruik. Er staat desinfectiemiddel + doeken waarmee klanten handen + karretje kunnen ontsmetten. Gaat allemaal prima. Het probleem is dat klanten weigeren de regels te volgen, zoals verplicht een winkelwagentje mee naar binnen. Ze stappen om het plexiglas heen, raken het personeel op de vloer gewoon aan! Komen funshoppen, en vinden hun eigen boodschappen echt hoogst noodzakelijk (je zou toch maar zonder dat leuke vaasje/kussentje/plaidje zitten!!). Ik vind het absurd dat mijn collega's en ik beschermd moeten worden door een beveiliger, maar het is de realiteit, elke dag weer, al 7 weken lang elke dag! Ik voel me niet veilig, niet beschermd tegen het virus, niet beschermd tegen de agressie van klanten. Ik draag latex handschoenen, en die verwissel ik heel wat keren op een dag. We ontsmetten pinapparatuur, PostNL-apparatuur, bestelzuilen, eigenlijk alles wat de klanten aanraken, behalve de producten die we verkopen, dat is natuurlijk niet te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anja. Wat jammer dat het in jouw winkel er zo vervelend aan toe gaat. Niet dat het aan jouw winkel ligt, maar aan de klanten die er komen. Hiervandaan kan ik jou wel sterkte wensen, de klanten vragen zich wat beleefder en ruimer te gedragen gaat niet werken. Ik hoop voor je dat het gauw wat opknapt.

      Verwijderen
  6. Op de radio hoorde ik een interessant gesprek. Landen gaan heel verschillend hiermee om maar het gekke is dat er geen verband leek te bestaan tussen het aantal doden en hoe streng de maatregelen waren. Sterker nog, in landen waar ze niet zo streng zijn zoals Zweden, zijn er weinig slachtoffers.
    Ik ben van mening dat je eigen gezonde verstand het meest belangrijk is.
    En dat er dan veel mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar zeg je me wat inderdaad... Als mensen aan producten zitten in de supermarkt, is er inderdaad alsnog besmettingsgevaar stel ik me zo voor.

    BeantwoordenVerwijderen