01 juni 2020

Her-kweek van groente. Het kan!

Er is een tijdje zo'n slogan geweest van, gun je.... een tweede leven! Weet je dat dit ook kan met je groente en fruit?
 Ik heb dit al eens eerder gedaan met andere groenten en fruit.

Ik wilde weer eens iets nieuws uitproberen, maar daarvoor had ik mijn collega's nodig. Ik heb collega's die regelmatig avocado's eten.
De avocado's mochten ze zelf opeten, ik heb gevraagd om de pitten. Ik kreeg er 4 en heb ze op het water gezet. Ik vraag me trouwens af of ik ze zelf ooit gegeten heb. Kan t me zo niet herinneren.
Ik heb er 3 sateprikkertjes in gestoken om ze deels in en boven het water te houden. Nu ga ik proberen avocado's op te kweken. Ik ben heel benieuwd!


Mijn eerdere succesvolle experimenten kun jij ook proberen!
-Je kunt het kroontje van je ananas op een glas water zetten tot het worteltjes heeft en je krijgt een leuke kamerplant. Met deze zonnige temperaturen staat ie lekker buiten!

Misschien moet ik hier maar eerst even opbiechten dat ik deze plant al heel lang heb. Hij had veel groter kunnen zijn, maar ik had 'm op zolder gezet en domweg vergeten. Hij heeft hierdoor te lijden gehad. Te droog. Hierdoor heeft hij niet goed kunnen groeien. Maar je ziet nu wel gelijk hoe sterk de plant is.  Vergeten water te geven is hier helemaal niet erg. Wil je precies lezen hoe zelf ananas kunt opkweken, klik dan HIER om naar mijn eerdere stukje te gaan.

- Je kunt de kontjes van de PREI  in een laagje water zetten en er groeit weer nieuw blad uit. Kun je zo weer gebruiken. Het groeit niet in die hoeveelheden dat je voor 4 personen gestoofde prei kunt gaan maken, maar reepjes voor in je soep zeker wel.

- Je kunt een Cherrytomaatje die je te lang hebt laten liggen in plakjes snijden en gebruiken om ermee te zaaien. Ja, na verloop van tijd kun je ervan oogsten!

Je kunt het kontje van je selderij op een laagje water zetten en het groeit opnieuw. Ik heb er HIER al eens eerder over geschreven en ik zou je op de hoogte houden. Inmiddels staat de selderij in de tuin! De blaadjes gaan straks lekker in de soep.

Heb jij wel eens geëxperimetneerd met groente? Wil jij het ook proberen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Ik heb je wat tips met uitleg gegeven. Ik hoop dat ik je op een idee gebracht heb. Ga het gewoon ook proberen! Ik hoor graag hoe het bij jou gelukt is.

Je kunt ook er eerst meer over lezen, als je er liever een boek bijpakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten