27 september 2020

Mee met de Zero Waste wandeling.

Op 12 september waren er in het hele land Zero Waste wandelingen in verschillende steden.  Op de oorspronkelijk geplande dag kon ik niet mee omdat ik moest werken. Die in onze stad was uitgesteld wegens thuisisolatie. Gisteren was het alsnog en kon ik wel mee. Wat is nou weer een Zero Waste wandeling?

Dan ga je in je eigen woonplaats op sjouw naar winkels waar ze niet gek opkijken als je je eigen bakje of tasje meeneemt om ter plekke te vullen. Hiermee verminder je de afvalberg. Al wandelend met de anderen wissel je dan tips en ervaringen uit om bewust met je boodschappen om te gaan.

Vandaag ontdekte ik dat er zelfs al stickers zijn die winkeliers dan op hun raam of deur kunnen plakken. Deze;

Dat is vast de eerste winst van vandaag. Die kende ik nog niet. Nu met Corona zijn er winkeliers die er een briefje overheen hebben geplakt dat ze het nu tijdelijk niet meer mogelijk maken. Bijvoorbeeld de notenkraam van de markt. Dat begrijp ik wel. Je appels en prei kan best mee in een linnen tasje. Broccoli blijkt moeilijk verkrijgbaar zonder plastic.

Er komen steeds meer stromingen en groepen die wat bewuster met het milieu om willen gaan. Ieder vanuit zijn eigen invalshoek; Ooit begonnen pioniers met de vrekkenkrant, dit is nu het blad Genoeg. We hebben genoeg en er is genoeg. Ook heb je Fairtrade, Zij hebben het accent op eerlijke lonen voor de werkers in ontwikkelingsgebieden.  En gisteren was er dus die wandeling van Zerowaste. Zij richten zich op het verminderen van de afvalberg. Dat kun je ook doen door bewuster je boodschappen te doen. Terugkeer naar het zeepblokje in plaats van al die plastic flessen douchegel en handzeep, tegenwoordig ook verkrijgbaar voor je shampoo. Of je mayonaise, koop je die in een glazen pot of plastic knijpfles?
Geen driedubbel verpakte onderwegkoeken, geen verpakte groenten, producten te kopen met minder of geen plastic verpakkingen.

Je afvalberg verminderen kun je doen vanuit ecologische motieven, bescherming van het milieu. Je kunt het ook doen vanuit economische motieven,  Om kosten te besparen. Dat klinkt dan al heel wat minder geitenwollensokkenmieperig toch? Tja, er blijven nou eenmaal mensen die heel erg allergisch reageren op dit gevoel. Dan ga je voor een andere insteek. Steeds meer gemeenten stappen volgend jaar over op betalen per keer legen van je grijze container.  Wil je op een legale manier goedkoper uit zijn met je afval dan moet je die gaan minderen. Je kunt al wel vast anticiperen op de plannen van volgend jaar; Nu alvast je schuur en zolder opruimen. 😉

Als doorgewinterd consuminderaar heb ik toch zelf ook nog weer tips opgedaan. Voor de broodjes hergebruikte ik al die doorzichtige zakjes die je in iedere supermarkt kunt kopen. Ik heb er altijd wel een paar in een plastic zakje in de fietstas, dan vergeet ik ze ook niet mee te nemen als ik broodjes ga halen. Ik had altijd wel zoiets dat ik niet de groente en broodjes in dezelfde zakjes wil doen, maar een alternatief had ik nog niet echt. Iemand hergebruikte gewoon haar papieren groentezak. Zó simpel kan het zijn. En niemand die het ziet, dus als je met je bakje naar de winkel een stap te ver vind gaan (lees te veel lijken op geitenwollensokkenmiepjes) dan kun je die papieren zak hergebruiken. 

Na de markt, bezochten we nog enkele winkeltjes in de stad en de molen. We zijn zelfs bovenin geweest. (Met mondkapje).  In het winkeltje even wat meel ingeslagen voor brood bakken. En Harderwijker Dennenkoeken. Ik had er nog nooit van gehoord. Na mijn vakantie de oud-Harderwijkers er maar eens naar vragen. Ze zijn erg lekker.

's Middags thuis had manlief de druiven al geplukt en in het water gezet. Die konden verwerkt worden tot sap en gelei. 
De laatste pruimen zijn verwerkt tot pruimenjam met kaneel. Erg lekker! De prei die ik van de markt had meegenomen heb ik gelijk maar kleingesneden, gewassen en ingevroren. Die doe ik altijd in zo'n diepvrieszakje met zo'n zipper-sluitinkje. Dan kan ik later net zoveel prei pakken als ik wil. Die anderhalve zak prei op de foto is van maar 2 stuks prei.
Voor eigen gebruik heb ik altijd een stukje schilderstape als etiketje. Werkt gemakkelijk. Ga ik een potje weggeven dan komt er een ander etiketje op.

Zo al met al was het een prettig dagje. 's Avonds zit je dan met een goed gevoel op de bank.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten