24 september 2020

Wordt de volgende agenda digitaal of een vertrouwde papieren?

 

Mijn agenda van dit jaar.

 

De eerste nieuwe agenda's druppelen de winkels binnen. Een feestje om naar te kijken.

De eerste tafels vol agenda's staan er al weer uitgestald. Jarenlang stond ik er meerdere keren tussen te kijken en te bedenken welke ik nu eens zou nemen voor het komende jaar. Werd soms wel lastig kiezen, want kies je voor de één dan laat je de ander liggen.

Verschillende agenda's en verschillende redenen om juist voor die of die agenda te gaan. Wil je simpel en praktisch,  eentje die je zo af en toe aanzet tot een moment van bezinning, gewoon eentje die zo goedkoop mogelijk is, of eentje waarmee je een statement wil maken op het moment dat je hem uit je tas haalt? Het kan allemaal.

Dit jaar heb ik er nog niet echt veel naar gekeken. Op mijn werk is in één van de teams het gebruik van de digitale agenda al heel gewoon geworden. We kijken in elkaars agenda's om te zien wanneer een collega in dienst is of waar die op dat moment werkt.  Af en toe toch wel makkelijk. 

Thuis werken we met een collectieve wandkalender waar we alles op schrijven. Zelfs zoon wordt steeds actiever in het opschrijven van zijn werktijden of afwezigheid. Die kalender houden we erin!

Voor volgend jaar overweeg ik nu om over te gaan op de digitale agenda in Outlook. Ik ben alvast een beetje aan het omschakelen en voer steeds meer digitaal in. Ik ben alleen nog wel een volle middag bezig geweest om het voor elkaar te boksen dat manlief en ik elkaars outlook agenda konden delen. Lukte steeds niet doordat ik de melding kreeg dat de voorbereiding en het verzenden van het sharebericht niet lukte. Ik probeerde het linksom, rechtsom, googelde, maar zonder succes. Ik kreeg alleen maar berichten met dezelfde vragen uit 2017 maar zonder de oplossingen. Ik kon me niet voorstellen dat het niet zou kunnen. Het frustreerde me nogal. 

Vanmiddag heb ik het weer eens geprobeerd en nu ging het vinden van de oplossing wel beter. Ik las ergens de tip om eerst naar hiernaar toe te gaan en daar je agenda-deel-verzoek te doen: http://calendar.live.com/owa. Dit heb ik met succes geprobeerd! Doe je dit gewoon op je eigen laptop dan log je vanzelf in en komt het goed.  

We hebben dus nu allebei een digitale agenda via Outlook, die we bij elkaar kunnen inzien. Ben benieuwd of en hoe ik het ga vinden om er echt mee te werken. Misschien bevalt het wel heel goed! Het scheelt wel een heel jaar gesleep met de agenda in de tas. Scheelt ook weer papierverbruik. Nu mis ik wel  het genietmomentje van die mooie nieuwe agenda met al die blanco blaadjes.

Aan de andere kant zie ik wel sneller het overzicht op papier. En al die mooie agenda's, ook wel weer te mooi om te laten liggen. Wie weet komt er alsnog eentje  "aanwaaien". Dan ben ik misschien toch wel weer snel weer om.

Voor nu staat de digitale agenda in de planning.

En jij? Weet jij al wat jouw agenda wordt voor volgend jaar? Digitaal of papier? Welke gaat 't dan worden?


1 opmerking:

  1. Ik gebruik zowel een papieren als een digitale agenda en dat bevalt me prima.

    BeantwoordenVerwijderen