18 september 2020

Weer gaat het niet goed met de tomaten.

Enkele trostomaatjes hebben we kunnen oogsten. Gisteren zag ik dat het toch weer foute boel is. Dezelfde klacht als vorig jaar. De stelen en de tomaten worden zwart. Dat had ik vorig jaar ook. Toen had ik ze in bakken staan. Na het rooien van de tomaten heb ik alle grond weggedaan. Dit jaar had ik ze in de volle grond gezaaid. Iets verderop. Ik denk dat het nog te dichtbij was, want ze hebben dezelfde ziekte en ik had begrepen dat je na deze ziekte beter niet op dezelfde plek kunt zaaien. Misschien wel 4 jaar niet!

Misschien heb ik wel 2 ziektes tegelijkertijd in de tomaten. De kleintjes werden echt zwart, de grotere kregen bruine plekken.  Na even googlen kwam ik op neusrot en de tomatenziekte.


Ik heb de tomaten die er nog goed uitzien tussenuit gehaald en op verschillende plekken in huis gelegd in de hoop dat ze nog bijkleuren. Gaan ze dat ook echt doen? Ik weet het niet. Ik zie wel eens tips of recepten voorbijkomen om een chutney van groene tomaten te maken. Maar wat doe ik dan met die chutney? Is dat dan een bijgerecht net als stoofpeertjes?

Er is wel meer aan de hand met de grond zag ik na het rooien. Onderaan de schutting lagen witte plakken op de grond. Ik neem aan dat het een schimmel is. Die plakken heb ik zoveel mogelijk weggehaald, maar handmatig krijg ik het niet helemaal weg. Daar moet iets mee! 

Wie het weet mag het zeggen! Hier zal ik op korte termijn iets aanmoeten doen. De tomaatjes, daar ga ik volgend voorjaar maar eens over nadenken hoe ik deze ellende kan voorkomen.

Genoeg gesomberd over de moestuin. Er is ook veel leuks gebeurd in de afgelopen weken. 

Het was prachtig weer! Ik heb op mijn werk veel bewoners buiten van de zon kunnen laten genieten. Een keertje een hele groep tegelijk. Meer dan de helft van de afdeling zat bij de voordeur op het terras. Anderen heb ik op andere dagen individueel lekker mee naar buiten kunnen nemen voor een ommetje op eigen benen of in de rolstoel. Of even bij de vijver je laten warmen door de zon. Ik wist dat je in de zon (eigenlijk bij daglicht) vitamine D aanmaakt. Gisteren las ik dat je ook endorfine aanmaakt door zonlicht op je huid. Endorfine geeft je een gelukzalig en ontspannen gevoel. Fijn om dat weer mee naar binnen te nemen, de afdeling op. Fijn voor de bewoners en personeel.

Met een andere bewoner ben ik blauwe mentholsnoepjes gaan halen. Ik zag dat hij er het geld voor had en toch wat onrustig was omdat zijn voorraad bijna op was. Het was hem niet duidelijk op welke dag hij dit nou kon kopen en met wie. Nu hebben we ze samen gekocht en het hebben van een nieuw voorraadje biedt hem rust. Hoeft hij ook niet voortdurend de zusters te vragen hoe het nou toch allemaal voor elkaar gebokst kan worden.

Dankzij een tip van schoondochter heb ik weer een kinderstoeltje op de kop kunnen tikken. Het Ikea kinderstoeltje, compleet met gespjes en riempjes, voor maar 5,-. Het oude stoeltje is niet weer boven water gekomen. Toch blijf ik het gek vinden. Nou ja, ik heb er weer een. Is toch wel erg handig. 

Gisteravond zijn we met t gezin uit eten geweest. Was gezellig en fijn elkaar weer te zien. Ik had tijdens het eten al een plekje vrij gehouden voor dit o zo machtige dessert; Tiramisu!

Het is nu vrijdagmiddag. Manlief is net thuis en op vrijdagmiddag is het vaak even een momentje van een biertje en borrelnootjes. Hij zal zijn biertje alleen moeten drinken, zoon is nog op zijn werk. Ik neem iets anders. Fijn weekend!

(Morgenmiddag moet ik zelf nog werken, dan komt er een band buiten optreden.)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten