05 december 2020

Aardappels voor de planten? Toptip tegen kleine vliegjes.

 Als je nu bij mij op visite komt en je ziet mijn vensterbank begin je je misschien af te vragen of ik langzaam een raar oud vrouwtje begin te worden; Er liggen schijfjes aardappel op de grond bij de kamerplanten! Worden de plantjes bijgevoerd met aardappel?


 Het is dat ik intussen gemerkt heb dat het zo zijn nut heeft om dit te doen, anders zou ik het niet eens aan de grote klok durven hangen. 

Al sinds de zomer heb ik last van kleine vliegjes in huis. Eerst dacht ik heel lang dat het fruitvliegjes waren. Maar die horen dan op een gegeven moment te verdwijnen tot de volgende zomer. Deze vliegjes bleven. Heb meneer Google maar eens geraadpleegd. Gewoon in de zoekbalk dingen getypt als vliegjes bij planten, vliegjes in potgrond. Meneer Google geeft verschillende antwoorden. 

Voor de meeste oplossingen moest ik wel "even" naar het tuincentrum aan de andere kant van de stad. Daar zou ik om een een oplosmiddel met aaltjes moeten vragen. Die aaltjes zouden de larven dan opeten. Ik kwam er naar niet aan toe. Ik verwachtte eerlijk gezegd ook niet dat zij dit hebben.
Andere oplossingen die ik voorbij heb zien komen is de plant verpotten en alle wortels helemaal schoonspoelen. Zie ik mezelf ook niet helemaal doen. Lijkt me niet goed voor de wortels van de plant. En lijkt me ook niet echt effectief.
En ondertussen bleven die vliegjes maar. 
Dus toch nog weer eens gekeken op internet. Zie ik een andere simpele oplossing. Die van de aardappelen dus. Die heb ik in huis!  Schijfjes aardappel op de potgrond gelegd en verhip; het werkt!
 
In de uitleg stond dat de larven van de rouwvliegjes (Zo blijken ze te heten) nóg gekker zijn op aardappel dan op plantenwortels.  Ze dus graag op de aardappel afkomen. En dat doen ze! Als je de aardappelschijfjes een paar dagen later er af haalt zie je de larfjes onder de aardappelschijfjes zitten. Kun je ze zo van de potgrond afschrapen en in de groencontainer gooien. 

Het is al een stuk minder met die vliegjes! Daarnaast kun je nog een strook plakband rondom de potrand doen om de volwassen vliegjes te vangen. Werkt net als de ouderwetse vliegenstrips heel vroeger in de keuken. Dan vang je de volwassen vliegjes én jonge larven. 
 
Gifvrij. Ecologisch en economisch verantwoord. Je hoeft er niet voor naar de winkel, dus ook nog eens Coronaproof. 
Maar vooral ook gemakkelijk en goedkoop. ;-)



1 opmerking:

  1. ik had ze ook.. ik pakte elke morgen de stofzuiger.. tikte tegen de plantenpotten, vliegjes vlogen weg.. ik zoog ze op.. en na een paar weken geen vliegje meer in huis.. wel even doorzetten en echt elke dag. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen