02 december 2020

Stoofpeertjes gekregen en dan verwerken.

Ik ben verwend met een emmer vol met stoofpeertjes. Ik ben er heel blij mee en vind het leuk om ze te verwerken. Toen ik ze kreeg werd me gezegd dat er valpeertjes tussen zitten en ik dus niet te lang moest wachten met het verwerken. Ik vind het veel te leuk om te doen dus ze krijgen geen kans om lang te blijven liggen.

Het zijn kleine peertjes dus manlief en ik hadden het er al over gehad om ze ik heel te laten tijdens het koken. Dan krijg je van die leuke kleine peertjes op je bord met het steeltje er nog aan. Dat is zó leuk om te zien. Zeker met het oog op de naderende feestdagen. Toen ik op zaterdagmiddag uit mijn werk kwam stonden er al twee pannen met geschilde peertjes klaar. Manlief had alles al voor me geschild. 
We hebben deze keer gekozen voor het klassieke recept met alleen wat suiker en kaneel en 'n enkele kruidnagel. Dan komen de smaak van de peertjes het meeste tot hun recht.
 Als je ze lang genoeg kookt worden ze vanzelf roze. 
Meestal als ik een gerecht heb wat lang moet sudderen gebruik ik hiervoor een heus ouderwets petroleumstelletje. Staat zo gezellig op tafel! En het scheelt gas. Ik denk dat een petroleumstelletje zuiniger in gebruik is dan aardgas. (Mocht ik dat nou helemaal verkeerd hebben dan hoor ik dit graag van je!) In het petroleumstel gebruik ik lampenolie. Zelfs na een middagje sudderen is er maar een klein scheutje uit. En dit stinkt ook minder dan het vroegere petroleum. Aardgas is toch zo langzamerhand duurder geworden en gaat nog duurder worden. 
Nu had ik 2 pannen vol, dus toch maar samen op het fornuis.
Ik heb altijd een plank vol met lege jampotjes op voorraad staan die ik het hele jaar door opspaar. Blijken die toch wel te klein om de hele peertjes in te bewaren. In elk jampotje zou maar 2 of 3 peertjes kunnen. Da's niet echt veel. Mijn mannen plagen me vaak met mijn voorraad potjes en veel verschillende bakjes. Vandaag kwamen de bakjes dan toch goed van pas. Ik heb de peertjes af laten koelen nu netjes naast elkaar geschikt en er later wat kookvocht overheen gegoten.
Zelfgemaakte stoofpeertjes kun je op 2 manieren bewaren;
 
- Af laten koelen en met wat kookvocht in de vriezer. Dit doe ik nu voor het eerst op deze manier. Volgens de gever kan dit prima. Zo doet zij het ook altijd.
- Net als bij jam nog kokend heet in heel schone potjes doen. Vullen tot aan de deksel. Metalen deksel er op schroeven en de pot op de kop af laten koelen. Als je de deksel bij de afgekoelde inhoud niet meer kunt indrukken zitten ze goed. Als je ze kunt indrukken, kun je ze beter in de koelkast zetten en snel opmaken. Dan is het niet helemaal goed gegaan en kun je ze minder lang bewaren. Alle andere postje zijn wel heel lang houdbaar.

Doe jij dat ook wel eens, een grote hoeveelheid fruit in één keer verwerken? Hoe vind jij dat het leukste om te doen?

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk stoofpeertjes en wat leuk om ze heel te laten.
    Vroeger deed ik het veel, grote massa's fruit verwerken, nu eigenlijk niet meer...
    Ik maakte appelmoes, compotes, jam en soms maakte ik alleen het fruit schoon voor bowl of zoiets...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom je er niet meer aan toe of heb je er geen zin meer in om al dat werk "aan te halen"? Wie weet krijg je bij de volgende oogsttijd ineens toch weer de kriebels en sta je zó ineens toch weer in de keuken. Wie weet.

      Verwijderen
  2. Ik zal wel stoofpeertjes moeten maken, ook al ben ik er zelf niet heel gek op. Maar mijn dochter en sinds kort ook mijn vriend zijn grote fans en vragen regelmatig of ik al weer peertjes gemaakt heb. Die doe ik dan in de vriezer en als mijn dochter of mijn vriend komt(we wonen niet samen) dan gaan er bakjes mee naar huis. Om mijn peertjes wat meer kleur te geven kook ik ze net als mijn moeder met donkerbruime basterdsuiker i.p.v. gewone suiker dan worden ze net wat donkerder van kleur, verder voeg ik alleen kaneel toe. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ans,
      Bedankt voor je tip om bruine basterdsuiker te gebruiken! Dan krijgen ze vast sneller een mooie kleur. Wat attent van je om stoofpeertjes te maken om vervolgens weer weg te geven. Fijn he, om ze te verwennen.

      Verwijderen