24 januari 2021

Sokken breien zonder die moeilijke hak!

Ze zijn af! 

Ik heb sokken gebreid zonder dat ik er een hak in hoefde te breien. Lekker makkelijk! Door 'm in deze steek te breien wordt die heel rekbaar en heb je geen hak nodig. Ik zal ze je laten zien en vertellen hoe ik dat gedaan heb.

Ik leg het je uit voor sokken in de maat 38 tot 42. (ongeveer)
- Zet 56 (smalle, kleine voet) of 64 steken op en verdeel ze over je naalden.  Kijk zelf maar of je liever met 4 of 5 naalden breit.
Als je ze breit met meerdere naalden dan verdeel je de steken over de naalden. Als je met een rondbreinaald breit, dan zou ik het stekenaantal in twee verdelen. Neem wel de 56 of 64 steken, om niet pas na de boord te ontdekken dat je 2 steken te weinig hebt. Je aantal steken moet in blokjes van 8 steken te verdelen zijn.
- Je kunt er voor kiezen om eerst een paar cm in boordsteek te breien; 2 recht 2 averecht. Brei een boord zolang als je wilt. Het kan, maar het moet niet. Je kunt ook gelijk met de basissteek beginnen.

- Ga daarna in het basis breipatroon breien;  4 steken recht, 4 steken averecht. Na 4 toeren laat je het stekenpatroon 1 steek naar links verspringen. Zo brei je door.

xxxxooooxxxxoooo
xxxxooooxxxxoooo 
xxxxooooxxxxoooo  
xxxxooooxxxxoooo 
oxxxxooooxxxxooo 
oxxxxooooxxxxooo 
oxxxxooooxxxxooo 
oxxxxooooxxxxooo 

Daardoor draait de sok als een spiraal rond en wordt het heel rekbaar.
Let er tijdens het breien op dat je het begin van de toer goed in de gaten houdt. 
-Brei net zolang tot je je sok lang genoeg vindt. 
 
Dan begin je aan de teen. 
Ik brei altijd een ronde teen. Gewoon omdat ik nog niet geleerd heb hoe ik de teen moet breien. De ronde teen kan ik wel. 
- 1e minderingstoer; 5 steken recht breien, 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. Brei 5 rondes zonder minderingen.
- 2e minderingstoer; 4 steken recht breien, 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. Brei 4 rondes zonder minderingen.
 - 3e minderingstoer; 3 steken recht breien, 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. Brei 3 rondes zonder minderingen.
- 4e minderingstoer;  2 steken recht breien, 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. Brei 2 rondes zonder minderingen.
- 5e minderingstoer; 1 steek recht breien, 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. Brei 1 rondes zonder minderingen.
- 6e minderingstoer; 2 steken samenbreien. Herhaal tot het einde van de toer. 
Haal de draad 2 x door de overgebleven steken, trek goed aan den werk aan de binnenkant af. 

Het voordeel van deze spiraalsok met ronde teen? Ze slijten veel minder snel, doordat je ze steeds weer anders aan hebt. Wat vandaag onder zit, zit morgen aan de zijkant en overmorgen aan de bovenkant. De onderkant slijt altijd het snelst. 
 
Deze sokken zijn ook heel lekker als bedsokken.
Laat je je sokken zien als ze gelukt zijn? 




5 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor de duidelijke uitleg, of ik ze ga breien weet ik nog niet, maar ik heb het wel opgeslagen, dus wie weet..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je alvast veel succes! (als je die wens veel succes nou ook opslaat, wie weet helpt t je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe maak je deze op 2 pennen, ik kan alleen breien op 2 pennen maar je ziet nergens daar een patroon voor , wie kan mij helpen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, In de rondte breien lukt niet met 2 gewone pennen. Om rond te breien zou je kunnen kijken naar een rondbreinaald. Dan brei je op dezelfde manier als op 2 pennen. Je hoeft dan niet steeds van breipen te wisselen. Veel succes met je sokken!

      Verwijderen