27 mei 2021

Het beruchte SMS-je. Ik heb 'm ook gehad.

Vorige week had ik 'm ook twee keer; Een SMS-je met informatie over mijn postpakket dat er aan kwam. Compleet met een gewóón  06-telefoonnummer. Dat is al 1 van de controletips; is het een buitenlands nummer? Dan weet je zeker dat t foute boel is. Bij een nummer-onbekend moet je ook wat extra alert zijn. Bij een gewoon 06-nummer voelt het toch veiliger. Blijkt het dus niet altijd te zijn.

Ik had lopende bestellingen dus dan kijk je toch, ook al vind je t vreemd dat 't nu ineens een sms bericht is. Mijn eigen 06-nummer geef ik bijna nergens weg. Zeker niet aan bedrijven of bij reclameacties. Dan geef ik mijn vaste nummer.  

(Ik wilde hier een schermafbeelding plaatsen van de sms die ik kreeg, maar op de een of andere manier lukt het me niet om deze ge-uploaded te krijgen. Linksom niet en rechtsom niet. Nog geprobeerd met een foto van mijn mobieltje met de mobiel van manlief, maar ook die foto uploaden lukt niet.)

Maar goed, ik had dus op de link geklikt. 

Je kent het spreekwoord vast wel;  beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald (=je kan beter iets voortijdig stoppen dan doorgaan tot het helemaal verkeerd gaat).
En dat heb ik gedaan. 
Want na het klikken op de link kreeg ik de melding dat mijn app van DHL niet goed werkte of geïnstalleerd was. Via de link in deze melding kon ik dan de app voor DHL downloaden. 
Genoeg alarmbellen nu. Op tijd gestopt.
 
Als ik een app download dan doe ik dit via Google Play. En nergens anders. 
Die app heb ik via Google play gedownload. Toen stond er niks in voor mij. Toen werd mijn onderbuikgevoel bevestigd. Die SMS is foute boel!
 
Zoiets heb ik ook eens gehad met een berichtje over de waterschapsbelasting. Ik moest  via de link (!) naar de berichtenbox, want er zou een bericht voor mij staan. Als ik zoiets zie en erover twijfel, dan ga ik via de officiële weg naar de berichtenbox. En dan zie je dat er niks in de berichtenbox staat en het dus ook weer foute boel is. 

Hoe kun je dus alert blijven op verdachte berichten?
- Buitenlands nummer terwijl je zelf niet met t buitenland belt. Foute boel.
- Melding nummer onbekend. Hoeft niet altijd foute boel te zijn, kan ook een reclametelefoontje zijn. Misschien wel irritant, niet altijd gevaarlijk.
- Ook bij een 06 nummer in plaats van een naam moet je alert zijn. Zelfs bij een gekke SMS van een bekende; Zijn of haar telefoon kan ook besmet zijn. Bel die persoon dan op om zijn vraag of berichtje te controleren. Niet sms-en of whatsappen, maar bellen. 
- Bij een berichtje in slecht Nederlands van iemand die gewoon Nederlands beheerst, kun je er ook van uitgaan dat je die gelijk moet weggooien.
-Als je iets moet installeren doe dit dan alléén via de manier waarop je altijd apps installeert. 

Hoe is het nu met jouw telefoon? 
Heb jij gelukkig nog geen sms gehad? 
Of wel? Hoe is dan het nu met je?

 
 


 


6 opmerkingen:

  1. Gelukkig niet gehad maar het blijft opletten en ik kon vanavond ook geen foto s uploafen met foutmelding van blogger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met regelmaat maar delete ze zonder meer,als er echt iets is weten ze me te vinden,het gross is tegenwoordig oplichterij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik had hem ook maar aangezien ik niets in bestelling had meteen gedelet en in gewone e-mails gechecked of daar ook wat stond.
    Ook via e-mail heb ik wel eens een melding van een pakketje gekregen maar ook daar check ik echt eerst of het wel klopt.
    Ook heb ik al duizenden eur0's gewonnen bij AH, gamma etc elke keer 500 euro! Ook meteen weg en ook uit verwijderde mails deleten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet er tegenwoordig altijd op bedacht zijn dat het om berichten gaat waarmee ze je kunnen kaalplukken als je er op ingaat! Goed dat je het door had!
    Mail, whatsapp en SMS: soms is het foute boel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel gehad, meerdere malen, maar elk nummer dat ik niet herken, negeer ik. Als het een legitiem bericht is dan moeten ze maar voice mail inspreken. En bij mail check ik altijd het mailadres. Bij zon mail waar bijvoorbeeld staat dat je wat bij AH gewonnen hebt staat meestal een vaag mailadres waar AH of welke andere winkel dan ook helemaal niet vermeld staat , foute boel dus.

    BeantwoordenVerwijderen