15 juli 2021

De voedingsindustrie belazert de boel soms, je kleine lettertjes van de etiketten.

 Heftige kop, ik weet het. Nu ik dit typ kan het ook zijn dat ik die straks nog verander. 

We kennen het allemaal; van die vlagen waarin je een beetje meer op je voeding wil letten. 
De ene keer wil je wat afvallen en let je op de calorieën. 
De andere keer op de hoeveelheid suiker en wil je producten met minder of geen suiker. 
Weer een andere keer wil je meer vezels in je voeding en ga je voor volkoren. 
Herken je al iets?
 
Zo was ik een tijdje terug eens op zoek naar ontbijtkoek. Deed ik een vergelijkend warenonderzoek. Nam ik eens de tijd om de etiketten te lezen.     
Ik nam dit merk omdat ik veel koop van dit huismerk. En ik keek toen voor mezelf. Ik heb geen intenties om iets aan te prijzen of af te kraken, weet je dat.
 
  Stel dat ik volkorenkoek kies omdat ik denk zo meer vezels binnen te krijgen. Ik zou blindelings de volkorenkoek kiezen. Dan ben je dan eigenlijk al bela....d. Dan krijg ik per plak van 25 gram maar 1,7 gram vezels. De variant met minder suiker geeft dan per plak van 25 gram 2,9 gram vezels. (De gewone naturel biedt 1 gram vezels.) Snap jij dat? 
Ik had t niet geweten als ik de etiketten niet gelezen had.
De volkoren ontbijtkoek geeft 9,1 gram suiker per plak.  De gewone 9,6 gram. Die met minder suiker 6,1. Dus dat scheelt wel iets. 
 
Ontbijtkoek wordt vaak gegeven of gegeten omdat het goed zou zijn voor de stoelgang. Zullen we dat eens vergelijken qua vezels?
Een plak gewoon witbrood is 35 gram is 0.5 gram vezels.
Een plak fijn volkoren brood is 35 gram is 2,7 gram vezels. 
Een plak gewoon ontbijtkoek is 25 gram is 1 gram vezels. 
Dus ja, zeg het maar. zou het veel helpen voor de stoelgang? 
 
Waar let jij op bij het kopen van je eten? Lees jij wel eens de etiketten? Ben je er bewust mee bezig of ben je vooral lekker snel de winkel weer uit? Wat viel jou als eerste op toen je meer etiketten ging lezen? 

Dit stukje over ontbijtkoek is ook maar een klein voorbeeldje uit de praktijk.  Nog een paar?
-Zo is er mayonaise met olijfolie. Lijkt gezonder. Lees maar eens in de kleine lettertjes hoeveel olijfolie er nu echt in zit.  
-Of zijn er lolly's zonder vet. Ja, duh! Het is puur suiker. Je lichaam maakt er zelf wel vet van zodra het in je lijf zit.  
-Of de kinderdrinkpakjes met gezonde fruitplaatjes erop. Zit vaak niet eens fruit in, water met suiker en fruitsmaakstof.                    
 
Deze foto van de ontbijtkoek had ik al eens eerder gemaakt om er eens een stukje over te schrijven. Toen wist ik nog niet dat we al heel snel moesten beginnen met alle etiketten lezen omdat er dingen uit de voeding geschrapt moesten worden. Maar daarover schrijf ik een andere keer. 


6 opmerkingen:

  1. Waar ik op let, dat ik veel dingen zelf maak omdat ik dan weet wat er echt in zit.Ik probeer zo weinig mogelijk uit de supermarkt te kopen.
    Voor de vezels koop ik lijnzaad dat ik zelf maal in een oud koffiemolentje. Yoghurt met lijnzaad en blauwe bessen(diepvries), of rabarbermoes die ik zelf gemaakt heb.
    De lijnzaad gaat ook door het brood wat ik zelf bak.
    Mayonaise is zo makkelijk zelf te maken, dat koop ik niet.
    Pakjes drinken, of pakken of flessen drinken, koop ik niet. Ik heb glazen lessen die ik vul met verschillende soorten thee, die drinken we koud. Muntthee(uit de tuin) is zomers favoriet, net als gember/citroenthee.
    En nee, ik deed deze dingen niet ineens, elke keer pak ik weer een dingetje op en zoek uit of ik dat zelf kan maken. In de loop van jaren heb ik toch aardig wat dingen die ik niet meer van de supermarkt nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo anoniem. Wat leuk is dat hè, om zelf te maken! Ik doe dit bij vlagen. Dan weer eens omdat je dan inderdaad weet wat er in zit, dan weer eens met het oog op kostenbesparing. Steeds weer merk je dat zelf gemaakt toch het lekkerste is en meer voldoening geeft. Helaas ontbreekt het me ook wel eens aan tijd....

      Verwijderen
  2. Ik lees vooral niets nieuws, dit is toch al jaren? Dat een ingrediënt er in zit, zegt niets over hoevéél ervan in zit. Ontbijtkoek is sowieso geen goed voorbeeld van gezond eten, zelfs niet een 'vezelrijke' variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees vaak de etiketten van drinkpakken met schreeuwerige uitingen als..veel fruit/groente/weet ik veel. Het eindigt er vaak mee dat ik lachend de supermarkt weer uit ga omdat er bijvoorbeeld staat, neem nu dit pak en drink je gezond met veel ananas (willekeurig gekozen) en dan staat vermeld op het etiket 0.8% ananas....Ik moet er nu weer om glimlachen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wat jij noemt is wel een dingetje. Het lijkt allemaal zo gezond.... Pas als je leest en wéét wat er echt staat, weet je ook dat er veel bedrog is. Bedrog mag je het misschien niet noemen naar de letter der wet, maar toch...

      Verwijderen
  4. Ik probeer wel op voeding te letten, maar word dr soms bijna moedeloos van. Vooral ook om wat er vaak geroepen wordt, ene keer is dit fout, andere keer dat..
    Ontbijtkoek eet ik al jaren niet, om de suikers die er in zitten. Wat ik wel heel hinderlijk vind, is dat door de suikerhype de voedingsindistrie erop in speelt. En overal op staat geen suiker toegevoegd. Maar er echt wel 50 alternatieven zijn en ik persoonlijk de zoetstoffen nog erger vind. Die zijn ook 9 vd 10x zo onnatuurlijk, chemisch of met een chemisch proces omgezet, dat je lichaam er heel weinig mee kan. Geen voedingsstoffen uithaalt en eht echt niet goed is voor je lichaam.

    Ik had zo graag gezien dat iets goedgekeurd wordt, als bewezen is dat het goed is. Ipv alles goedkeuren en terugdraaien als bewezen wordt dat het niet goed is. Zo krom en mensen maar beweren, het wordt toch verkocht, dus het is toch goed?!

    BeantwoordenVerwijderen