07 oktober 2021

De gasprijs van vandaag de dag, en de lachende derde.

Ik heb even getwijfeld of ook ik nog weer over de gasprijs zou gaan schrijven. Je kunt geen krant of media openslaan of het gaat erover. 

 
Heel veel mensen merken er nu nog niets van. Omdat er steeds contracten werden aangeboden voor 1 of wel 3 jaar. Zolang die niet afloopt is er nog niks aan de hand voor je portemonee. Indirect wel natuurlijk omdat intussen álle prjjzen omhoog vliegen. Ons jaarcontract loopt af op 25 januari. Dat is nog midden in de winter. Ik heb voor mezelf eens een proefberekening gemaakt. Hiermee hou ik geen rekening met het bedrag dat ik nog terug moet krijgen via de postcoderoosregeling. Dit staat los van de gasprijs. 
Bij het contract van toen ben ik uitgegaan van 2700 electra en 1300 gas. Hiervoor betaal ik nu 139,45 per maand. Zou ik bij dezelfde leverancier nu een contract af willen sluiten op basis van deze cijfers dan wordt de rekening 278,59 per maand. een verschil van 139,14. Een verdubbeling dus! 

Ik verwacht dat de gasprijs straks wel weer gaat dalen. En dan zinspeel ik op die lachende derde uit mijn titel. De gasvraag is nu erg hoog en de toeleverancier naar Europa levert niet voluit, wetende dat wij afhankelijk zijn van zijn levering. Als je bij een levering van een volume van 80 % toch de hoofdprijs vangt van 100 %, waarom zou je dan die 100 % leveren? Als hij straks een flinke slag heeft geslagen dan ontpopt hij zich als de grote redder van Europa en gaat weer voluit leveren. Dan daalt de gasprijs weel weer. Noem me een cynicus, dat mag je vinden. Toen we in Nederland minder eigen gas gingen winnen en mij duidelijk werd dat we hiermee meer afhankelijk werden van Russisch gas was mijn wantrouwen gewekt. Waarom kozen we toen niet voor meer Noors gas? Wie het weet mag het me zeggen.
 
Maar ja, met beredeneren over het hoe en waarom over de hoge gasprijs praat je de gasprijs niet omlaag. Er moet dus goed opgelet gaan worden hoe we zo min mogelijk gas gebruiken. 
Zeker nu wij toch de helft terugkrijgen van de electraprijs door de postcoderoosregeling zet ik nog wel eens het electrische kacheltje een half uurtje aan, na een werkdag en aan het begin van de avond. Daarna hebben we nu nog, geen gasverwarming nodig. 
Ik heb hieronder nog andere  bespaartips voor je;
 
Verschillende tips om minder gas te verbruiken lees je hier;


Geen opmerkingen:

Een reactie posten