07 februari 2022

Over zonnepanelen, energiebelasting en de hypotheek

Mijn ochtend begon goed. Lekker zonnetje buiten en eindelijk het geld terug van de energiebelasting voor mijn zonnepanelen! 


(We hebben geen panelen op ons eigen dak,  maar ergens anders. Hierdoor krijgen we de belasting terug op mijn stroomverbruik. Vroeger heette dat postcoderoosregeling. Tegenwoordig is het een subsidieregeling. Hierdoor betaal ik ongeveer de helft per KWh)

Mijn vorige energieleverancier deed nogal moeilijk met het terugbetalen van deze energiebelasting, maar nu heb ik het dan toch. Na tig keer bellen, mailen door mijzelf en via de organisatie van de zonnepanelen. Voor een periode van 1 juli 2020 tot 24 januari 2021 kreeg ik nu toch mooi €156.-terug. Zie het als een extra korting op je energierekening. Voor de andere 5 maanden komt er nog aan, dat gaat via de jaarafrekening. En dan volgend jaar gewoon voor een heel jaar in 1x terug.

Enkele maanden geleden hebben wij de hypotheek omgezet. Dat die rentepercentages zo veel schelen in je maandelijkse lasten hebben we gemerkt. Het is voor ons flink voordeliger geworden. 
De hypotheekrente begint weer wat te stijgen. Voor  de gein heb ik vorige week eens uitgerekend als wij dezelfde hypotheek nu af zouden sluiten dan zijn we nu al weer een maandlast per jaar extra kwijt. (Voor het gemak even geen rekening gehouden met de belastingteruggaaf) Zoveel kunnen die paar tienden dus achter de komma schelen! Dus mocht je overwegen om je hypotheek om te zetten, wacht er dan niet te lang mee.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten