23 februari 2022

Ideeën voor minder afval in je container.

Ook bij ons in de stad zijn ze begonnen met je afval betalen naar verbruik. Dus per lediging van je container. Nog niet naar betaling per kilo.
Er zijn al veel gemeentes die dit systeem ingevoerd hebben. Het zat er al een tijdje aan te komen dus zijn wij vorige zomer al begonnen met het verkleinen van onze afvalberg. Het lukt ons om met 3 volwassenen nu de container 1x per maand aan de weg te zetten. Dat kan misschien nog minder vaak, maar wil zoonlief hier niet al te veel over op de huid zitten. Zo af en toe een beetje prikkelen. 
Toen nog niet wetende of dit ons zou gaan besparen. Want ja, ik geef toe dat ik mijn afvalberg wil verminderen om de kosten omlaag te krijgen en daarnaast goed zijn voor het millieu. In die volgorde. Ik klinkt leuker en mooier als ik zou schrijven dat het verminderen van mijn afval goed is voor het millieu en dat het een leuke bijkomstigheid is dat ik hierdoor minder afvalheffing betaal. Maar dan ben ik niet ècht eerlijk.  
Kostenbesparing en millieubewustijn heeft wel altijd al een rode draad in mijn handelen gehad. Nog vóórdat de gemeente begon met extra betalen voor extra afval. Ruim 25 jaar geleden kregen mijn kinderen al katoenen wasbare luiers en gebruikte ik geen wegwerp-snoetenpoetserdoekjes, maar een washandje.

In onze stad betalen we €8,- per lediging van een grote container. In veel gemeenten ligt dit bedrag veel hoger, maar daar hebben ze een andere container er extra bij voor het plastic. Bij ons gaat dit plastic bij het restafval en wordt het achteraf gescheiden. Ik begrijp dat dit in werkelijkheid toch beter werkt dan vooraf scheiden door ons burgers. Wij hoeven geen afval per kilo te betalen.
Vorig jaar zijn wij zelf al begonnen met meer afval verminderen. Hierover wil ik je wat tips delen.
 
Wat kun je gaan doen om je afval te verminderen;
- Máák gewoon minder afval.
- Bewuster het oud papier scheiden van je andere afval. A4 blaadjes met onbedrukte achterkant in 4 scheuren en bovenaan vastklemmen. Ideaal als memoblokje.
- Je weekendbroodjes, losse groente en fruit in een herbruikbaar zakje doen in de winkel. Ik heb altijd wat van die zakjes in een plastic zakje in mijn fietstas. Ja dat dan wel weer in een plastic zakje, is iets hygienisher dan zomaar in de fietstas. En als ik ze toch eens vergeet neem ik een papieren zak in de winkel van de groenteafdeling. Ook voor mijn broodjes. 
- Koop zoveel mogelijk onverpakt. Moet er nu echt plastic om je appels of komkommer?
- We zijn overgestapt van flessen shampo en douchegel naar shampobars en het gewone stukje zeep onder de douche. Dit kun je HIER lezen. Ik ben er zelf mee begonnen en inmiddels heeft manlief het idee ook omarmd. 
- Zoveel mogelijk proberen je spullen te (laten) repareren in plaats van vervangen.
- Maak al je afval plat. Platmaken doe ik gewoon door er op te gaan staan. Je bakjes van de druiven, cherrytomaatjes, dat neemt echt veel ruimte in bij je container. Plastic flessen? Maak ze plat en doe de dop er weer op, dan blijven ze plat.
Het platmaken verminderd niet je hoeveelheid op zich, maar wel je volume afval. Vergelijk het maar een een nieuw pak printerpapier van 500 vel. Als je van elk vel een prop maakt dan heb je misschien wel 3 vuilniszakken vol.
- Breng aluminium weg naar inzamelpunten. Die enkele frisdrank- of bierblikjes die wij zo af en toe kopen gaan naar mijn pa. Die plet ze en worden ingezameld door zijn vereniging. Dit levert de vereniging geld op. Niet weinig. 
- Meestal kopen wij glas, of statiegeldflessen.
- Heel millieuonvriendelijk, maar wij hebben een Nespressoapparaat. Zoon en manlief wilden die erg graag. Vinden ze lekkerder koffie dan Senseo. De aluminium cupjes gingen eerst altijd terug naar Nespresso, maar nu kan ik ze inleveren bij onze Blokker. Dit levert geld op voor Thehungerproject.
- Hergebruik; De zakken van het brood kun je hergebruiken voor allerlei doeleinden.  
- Gebruik stoffen (dames)zakdoekjes als wasbare tissues.
- Hergebruik; Van versleten handdoeken kun je heel eenvoudig washandjes maken. Of make-up doekjes. Of vaatdoekjes.
- Breng naar de kringloop wat je zelf niet meer gebruikt, geef het weg of probeer het via marktplaats of een lokale facebookgroep te verkopen.  
- De eierdozen worden bewaard en worden weer gebruikt op het adres waar wij de eieren kopen.
- Kaarsvet kun je hergebruiken in een speciale kaarsvetbrander.  
- Veel sausjes heb je in plastic knijpfles of statube. Veel is ook verkrijgbaar in glazen potten. Die gaan gewoon naar de glasbak.
- Ga eens kijken op een eco afdeling in de winkels om er ideeën op te doen. Vaak kun je er dan wel je eigen draai aan geven. 
- Alles is er al. Op zo'n eco afdeling blijft het wel ook goed opletten; Wat heb je eraan om welliswaar van bamboe, maar om weer splinternieuwe bekers of waterflesjes te kopen? In de kringloopwinkel zul je ook veel moois zien wat al bestaat. Hoeft het niet nog een keertje nieuw gemaakt te worden. 
- Vraag je zelf af of je afval ook echt afval is. Onze zinkrand is van het schuurtje afgewaaid en ligt nu nog in de tuin. Ik zou het zonder pardon naar de stort hebben laten brengen, of meegegeven met het herstelbedrijf. Vertelt een bezoeker van de dagbegeleiding waar ik werk dat dit ook wordt opgekocht van particulieren. Nooit geweten! Even uitgezocht en blijk je zo €1,65 per kilo te krijgen voor je zink. In plaats van moeten storten krijg je er dus nu wat voor.

Heb jij nog andere tips? Zet ze erbij in de reacties. Dan vullen we elkaar mooi aan.

5 opmerkingen:

  1. Ik koop ook graag iets bij een kringloop of hopelijk straks weer rommelmarkten. Verder bewaar ik eierdoppen voor in de tuin, net als koffiedik. Doppen van pindas en pistache noten gaan onderin mijn bloembakken in mijn achtertuin. Van plastic melkflessen knip ik de onderkant af en gebruik die als bakjes in mijn voorraadkast, er staat er een met gaatjes in een zonder gaatjes met mijn schuurponsje op het aanrecht. Van mijn appel, peren en sinasappels gebruik in de schillen om azijn te maken in een emmer van soeppoeder die op mijn werk werd weggegooid. Die azijn bewaar ik in de glazen flessen van appelsap die mijn dochter drinkt. closetrollen kun je gebruiken om zaadjes in voor te zaaien of om om je rollen inpakpapier te doen zodat ze opgerold blijven. Verder maak ik mijn eigen schoonmaakmiddel van schoonmaakazijn en bakingsoda die ik dan in oude schoonmaak sprayflacons doe. verder heb ik een electrische tandenborstel die is wel van plastic, maar daar van vervang je alleen af en toe de borstelkop, die borstelkop kun je na het tandpoetsgebruik als hij te slecht is om je tanden mee te poetsen ook gebruiken als masseerborstel voor de riemen van je nagels van handen en voeten of als schrobbertje voor de voegen van je tegels, wel goed apart houden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je tips! Er staan er n paar tussen die ik van jou ga overnemen.

      Verwijderen
  2. Van heel veel tips maak ik al gebruik,ben er ook wel mee bezig.Kan natuurlijk altijd nog veel beter,maar ik vind zelf dat ik goed op weg ben.😄Maar ik zag die kaarsvetbrander,waar heb je die vandaan ?Ik geef de restjes altijd aan mijn vader voor de kaarsen,maar dit vind ik een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja in bijba dezelfde mate doe ik het ook . Plastic doppen gaan naar een inzamelpunt voor geleide honden. En ook kringloop bezoek ik graag en goed scheiden in Putten ook het plastic apart en dat scheelt enorm de plastic afval zakken zijn z
    O,10 cent de restafval 1,25 dus je wil je best daar wel voor doen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bak zelf brood, het meel zit in papieren zakken en kunnen bij oud papier. Mijn vlees komt van de boer, daar kan ik het uit de vriezer halen, het is geseald in plastic. Die verpakking neemt een stuk minder ruimte in in de afvalbak.Fruit en groenten koop ik los, ik heb daar een aparte tas voor(die ook in de was kan)
    Wasmiddel maak ik grotendeels zelf. Jam en pindakaas maak ik zelf, mayonaise, yoghurt en kaas ook. En het klinkt als veel en veel werk, maar ik veranderde steeds één ding, tot het simpel en makkelijk is....en later weer één ding...en na een paar jaar maak ik dus heel veel zelf. De basisproducten die ik nodig heb haal ik bij de boer in herbruikbare verpakkingen, of bestel ik in grote verpakkingen.
    Als je heel veel ideeën op wil doen kan ik je het boek, en de documentaire 'No impact man' aanraden. Ik heb niet alles van het boek overgenomen, maar het was wel een goede aanzet om meer zelf te maken en minder afval te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen