16 maart 2022

Grote verschillen in de stroomrekeningen. Juist nu.

We ontdekten grote verschillen in de stroomrekeningen met de mensen om ons heen. 

Iedereen heeft het er nu over, dus kun je het makkelijker eens bij elkaar orienteren en kijken hoe het nou bij die ander is geregeld. Ik kon het zelf al makkelijk met die van iemand anders vergelijken omdat ik de papieren voor mijn pa regel. 

Eerst even over mijn eigen energierekening; 
Vorig jaar betaalde ik 139,- per maand voor gas en licht. Bij een gemiddels verbruik van ongeveer 1300 gas en 2700 electra. Op 25 januari liep mijn jaarcontract af en ik zag de bui al hangen. Enja hoor, ik ben kletsnat geworden. 
Op de jaarafrekening kreeg ik eerst nog 281,- terug om vervolgens van een maandbedrag van 139,- naar 279,- te gaan. Dat betaal ik nu dus per maand.
Inmiddels heb ik bericht gehad dat ze de tarieven per 9 april wéér gaan aanpassen. 

Nu die van mijn pa;
Hij betaalde vorig jaar 145,- per maand. Hij betaalt altijd liever net iets meer, om niet aanhet einde van de rit ineens veel te moeten bijbetalen. Hij heeft een variabel tarief, dus verwachtte ik ook bij hem per januari een forse verhoging. Niet dus. Half maart heb ik nog een keertje de app gecontroleerd en er over gebeld, maar het lijkt nog steeds te kloppen dat hij ruim uitkomt met die 145,-. Hoe dat in elkaar steekt? Wie het weet mag het me zeggen!
 
Ook mijn zus en nog iemand anders die ik sprak zitten bij hetzelfde energiebedrijf Vattenfall, maar bij hen is het zo ongeveer hetzelfde verhaal. Amper verhoging in het maandbedrag.
We snappen er met z'n allen niets van. Natuurlijk kijk je dan samen het eerste naar de contractvorm, als het een contract is met 3 jaar vaste prijs dan hoef je je geen zorgen te maken tot einde contract. 
Zo was het altijd. 
Nu krijgen ook Vattenfall klanten bericht dat per april de prijzen aangepast gaan worden. Als ik het goed zie is dat tientjeswerk. Ik vermoed dat Vattenfall iets doet voor zijn vaste klanten en voor hen de prijs laag houdt? 
Wil ik nu overstappen naar Vattenfall dan ga ik met de verbruikscijfers van mijn zus zo'n 430,- per maand betalen. (Om het vergelijken makkelijker te maken). Terwijl zij in januari het maandadvies kreeg voor 132,- per maand.
Nu shoppen bij energieleveranciers heeft dus geen enkele zin. 
 
Flink besparen op je gas en electraverbruik wel. Bespaartips vliegen je nu in de verschillende media en nieuwsbrieven om de oren, dus daar hoef ik geen schepje meer bovenop te doen. 
Of het moet de tip zijn om weer bewuster met je normaal en daltarief om te gaan. Zeker nu bijna heel nederland een slimme meter heeft, dus dan ook 2 tarieven. Die overgang naar slimme meter is heel geleidelijk gegaan. Vroeger moest je echt aanvragen dat je een daltarief wilde. Nu gaat dat vaak onopgemerkt, bij het krijgen van een slimme meter. Dus als je een slimme meter hebt, heb je ook daltarief en kun je die bewust in gaan zetten.

TIP voor kostenbesparing via je daltarief;
Je daltarief gaat in om 23.00-07.00 uur. Of je moet in Noord Brabant of limburg wonen, daar gaat het al om 21.00 uur in. In het weekend en op feestdagen is het de hele dag daltarief. Het daltarief is ongeveer 5 cent per kWh goedkoper dan het normaaltarief. Dus stroomvretende klusjes toch maar uitstellen tot het weekend? Of de wasmachine na 23.00 u aanzetten?

Hoe is het bij jou met je gas en licht rekening? Is het nog een beetje te doen? Wat doe jij om te besparen?
 


3 opmerkingen:

  1. Mijn energiebedrijf ging eind vorig jaar failliet. Daar ging mijn goedkoop contact van 92 per maand . De nieuwe maatschappij vroeg 127 per maand, maar wel variabel tarief wat inmiddels al 2 x verhoogd is. Maar 127 viel me nog mee. Onze dochter was ook overgenomen en kreeg veel hoger tarieven. ( we hadden/ hebben dezelfde maatschappijen) Ik ging bijvoorbeeld 95 cent per kuub gas betalen en zij 217 cent! Volstrekt ondoorzichtig beleid. Door de airco in te zetten voor verwarming zit ik nu per maand op ongeveer 60 euro verbruik. Dus minder dan de 92 euro die ik voorheen betaalde. In zachte winters is het echt een tip de airco te laten verwarmen. Weer wat geleerd zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel verschillen. Net geluk gehad de prijzen stegen al in oktober 2021 toch maar vast contract genomen van 3 jaar. En het is mega duur geworden. Gelukje gehad zo zie ik het. Ons vorige contract was ook 3 jaar en die liep tot september 2021.

    Mijn vader heeft warmtenet ook flink gestegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Behalve dat ik nu niet kan overstappen voor een geboden bonus heb ik nauwelijks tot geen last van de energie prijs verhogingen.
    Dit komt door de zonnepanelen in combinatie met elektrisch en infrarood (bij)verwarmen. Mijn termijnbedrag is ondertussen zo laag geworden dat ik van de energiemaatschappij nog maar 1 keer per jaar mag betalen.

    BeantwoordenVerwijderen