02 juni 2024

Waarom ik (toch weer) op de Christenunie ga stemmen

Bij de afgelopen landelijke verkiezingen heb ik niet op de Christenunie gestemd. 

Ik ben strategisch gaan stemmen en hoopte hiermee te voorkomen dat bepaalde personen de grootste partij zouden worden. Dat is niet helemaal gelukt. Nu hebben we een kwartet-regering. 4 verschillende blaadjes op 1 steeltje. In de natuur gaat dat prima, maar tussen mensen? Als er te hard getrokken wordt aan 1 blaadje kan maar zo het hele steeltje scheuren. We zullen zien hoe het zich verder ontwikkelt. en of het tot bloei komt. 

Nu mogen we komende donderdag 6 juni naar de stembus. Voor Europa. (Of ertegen, dat kan natuurlijk ook.)

 
Weet jij al óf je gaat stemmen? Of laat je het een beetje afhangen van, of je in de buurt van een stembus komt..... welk weer het is..... of je er tijd voor hebt.....of je excuses kunt vinden of niet te "kunnen"
Niet stemmen komt eigelijk niet in mij op.
 
Al weet ik eerlijk gezegd niet; 
Als ik op de Christenunie stem, met welke partijen gaan zij samen het Europese parlement in? Wat zijn hún punten en issues? Het is namelijk niet zo dat ik straks "mijn" Christenunie straks terug zal zien en herkennen als ik het Europese parlement op tv terug zie. Ze gaan op in een van de 7 Europese fractie met gelijkgezinde partijen. Binnen zo'n fractie is dan wel weer te zien vanuit welke Nederlandse partij iemand meedoet. Dit is zo met alle partijen zo in de EU, niet alleen in Nederland. Mocht je daar iets meer van willen weten dan kun je dat beter lezen op de site van het Europese Parlement, fracties

Maar om dit allemaal écht uit te gaan zoeken is me ook een stap te ver hoor. Ik weet nu een beetje hoe of wat, voor nu is me dat genoeg. 
Ik weet te weinig om strategisch te gaan stemmen, of gericht op t een of andere thema. Wel heb ik hun verkiezingsprogramma een beetje gelezen en ben weer terug bij mijn roots. 

Het is in willekeurige volgorde wat ik nu zo opschrijf. Ik wandel nu hun verkiezingsprogramma door en benoem wat me zoal aanspreekt. 
-Zo willen ze dat de EU stopt met het maandelijks verhuizen tussen Brussel en Straatsburg. Als Frankrijk dit wil volhouden, moeten ze dan ook maar die kosten betalen.
- Op de arbeidsmarkt een gelijke behandeling van de werknemers. Gelijke beloning tussen mannen en vrouwen, maar ook tussen bijvoorbeeld Nederlanders en Polen. Dus geen goedkope poolse arbeiders op de Nederlandse arbeidsmarkt. Gelijk werk is gelijke betaling.
- Meer productie en gezamelijke inkoop van medicijnen, minder afhankelijkheid van medicijnen van buiten Europa.
- Meer groen in de stad.
- Asielaanvragen sneller screenen en bij een nee een effectievere terugkeer naar land van herkomst.
- Arbeidsmigratie met elkaar afspraken maken. Geen ongebreidelde arbeidsmigratie.
- Geen toetreding van Turkije en Georgie tot EU. Steun aan Armenie.
- Europa zelf meer duurzame energie opwekken en veel minder afhankelijk van energie van buiten Europa. In 2050 energieneutraal. Overheid heeft hierin een regulerende taak, niet alles aan de markt overlaten.
- Er is een importbelasting op milieuonvriendelijk materiaal als staal, aluminium. Deze ook uitbreiden naar plastic.
- Belastingvoordelen op fossiele industrie stoppen. Belastingontwijking door grote bedrijven binnen onderlinge landen in Europa vermijden.
- Voedsel liefst locaal, maar wat van buiten de EU moet komen moet wel aan onze EU normen voldoen.
- Europees treinnetwerk op elkaar afstemmen zodat vliegen minder uitnodigend en nodig wordt binnen EU. Vluchten korten dan 1000 km binnen EU verbieden.
- BTW heffing op vliegtickets.
- Laadpalen voor auto's één universeel systeem, ook in het betalen van de getankte electriciteit. 
- Inzetten op een circulare economie; waar mogelijk hergebruik van materialen. Anders blijven zoeken naar het mogelijk maken van hergebruik.
- Langere garantie en recht op reparatie van huis tuin en keukenprodukten; Minder snel kapot en te repareren. 
- Contant geld moet blijven bestaan.
- Multinationals mogen geen juridische vrijstellingen krijgen ten opzichte van gewone bedrijven en burgers.
- En natuurlijk de bekende thema's die we kennen van de Christenunie. Omdat vriend en vijand van de Christenunie deze wel kent hoef ik die nu niet allemaal te benoemen denk ik.

t is toch een hele lijst geworden. Misschien ben je al lang gestopt met lezen. Mag hoor, dit is ook een stukje voor mezelf; Waarom stem ik op de Christenunie?
En jij?
Waar stem jij op?
En waarom?
Welke standpunten vind jij belangrijk? Hoe denk je dat jouw partij dit punt oppakt? Is dit ook zo?


4 opmerkingen:

  1. Ik moet de stemwijzers nog raadplegen.
    en ik heb de afgelopen 8 jaar op de CU gestemd, ik verhuisde naar dorp in de Biblebelt en de eerste verkiezingen waren voor de gemeente. Ik had altijd een onafhankelijke gemeentelijke partij gestemd en ging hun punten lezen voor mijn gemeente hier. Dat was voornamelijk verandering en meer , meer, meer toeristen en evenementen en wij kwamen voor de rust. Grootste partij is hier de SGP, dat valt voor mij meteen af, ben zelf n iet gelovig en ook andere partijen stonden net iets teveel van mij af. Kwam ik bij de CU uit en ook voor de landelijke heb ik er toen op gestemd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stem SGP vanwege het heldere christelijke geluid wat Bert Jan Ruissen laat horen. Heel veel respect voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is t niet verkeerd om me daar ook eens in te verdiepen....

      Verwijderen